مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

سفرنامه بلغارستان؛ پلودیو پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹

بلغارستان

روز دوم سفرم به بلغارستان شهر صوفیه بارانی شده بود. حوالی ظهر از هاستل خارج شدم و به تراموای شماره یک به سمت ایستگاه راه آهن حرکت کردم.

بلیط ساعت ۱۳:۱۵ به مقصد پلودیو (Plovdiv) رو به قیمت ۹ لوا خریدم و در حالیکه فقط ۶ دقیقه به حرکت قطار مونده بود به سختی تونستم سکوی حرکت قطارم رو پیدا کنم.

بلیط شماره واگن و کوپه و صندلی نداشت. یک صندلی خالی پیدا کردم و نشستم.

پدر و پسری که در کوپه من بودند بیشتر از ۵ دقیقه نتونستند جلوی کنجکاویشون رو بگیرند و پرسیدند اهل کجایی.

وقتی گفتم ایران، پسر از اون بالا یک کیف دایره ای شکل آورد پایین و یک دف ازش خارج کرد.

شروع کرد از ایران بگه و اینکه چقدر دوست داره به ایران سفر کنه. حس خیلی خوبی بهم دست داد، اینقدر خوب که تقریبا همه ۳ ساعت مسیر رو رفتم توی راهرو کنار پنجره ایستادم و از منظره های بیرون لذت بردم.

 

علاقه زیادی به دف و ایران داشت

علاقه زیادی به دف و ایران داشت

مسیر ریلی صوفیه به پلودیو

مسیر ریلی صوفیه به پلودیو

قطار صوفیه به پلوودیو

قطار صوفیه به پلوودیو

 

علاوه بر دشت های سرسبز و گل های شقایق، تعداد زیادی ساختمان های بزرگ و مخروبه که به نظر میومد کارخانه های متروک دوران کمونیستی هستند هم در مسیر دیده میشد.

 

بلغارستان - روستایی در مسیر صوفیه به پلوودیو

بلغارستان - روستایی در مسیر صوفیه به پلوودیو

بلغارستان - روستایی در مسیر صوفیه به پلوودیو

بلغارستان - روستایی در مسیر صوفیه به پلوودیو

قطار بسیار قدیمی مسیر صوفیه به پلودیو

قطار بسیار قدیمی مسیر صوفیه به پلودیو

 

وقتی به ایستگاه راه آهن شهر پلودیو رسیدم دنبال بخش امانات گشتم ولی خبری نبود.

رفتم به ترمینال اتوبوسرانی اما متاسفانه امانت اونجا فقط تا ساعت ۶ عصر یعنی کمتر از دو ساعت دیگه باز بود.

چاره ای نبود، با هر دو کوله پشتی و آهسته راه افتادم به سمت شهر قدیم پلودیو.

 

شهر پلوودیو بلغارستان

شهر پلوودیو بلغارستان

شهر پلوودیو بلغارستان

شهر پلوودیو بلغارستان

نمایش پینوکیو برای بچه ها

نمایش پینوکیو برای بچه ها

 

ساعت ۶ عصر در تور شهرگردی پلودیو شرکت کردم. این تور در بهار و تابستان هر روز ساعت ۱۱ و ۱۸ از مقابل ساختمان شهرداری (جلوی فواره) برگزار میشه.

تور دو ساعت بود و بهترین راه برای دیدن شهر پلودیو با توجه به زمان کمی که من داشتم.

قبل از شروع تور راهنما با دیدن کوله های من بهم هشدار داد که مسیر تور سربالایی زیاد داره و اومدن با این کوله ها زیاد منطقی نیست. گفتم نگران نباش، حله 😁.

تور دو ساعت طول کشید و با اینکه به خوبی تور شهرگردی صوفیه نبود، قطعا ارزشش رو داشت.

 

راهنمای تور شهرگردی پلودیو

راهنمای تور شهرگردی پلودیو

کوله پشتی های من

کوله پشتی های من

ساختمان شهرداری شهر تاریخی پلودیو

ساختمان شهرداری شهر تاریخی پلودیو

 

پلودیو قدیمی ترین شهر اروپاست که از ۶۰۰۰ هزار سال پیش بطور پیوسته در اون سکونت وجود داشته.

در حال حاضر دومین شهر بزرگ بلغارستان هست و از هفت تا تپه تشکیل شده.

البته یکی از تپه ها در گذشته تخریب شد و با سنگ هاش بقیه شهر رو سنگفرش کردند.

آمفی تاتر رومی که همچنان برای برگزاری کنسرت استفاده میشه، استادیوم رومی که فقط قسمتیش کاوش شده و ظرفیت ۶۰ هزار نفر داشته، مسجد دوره عثمانی ها و تعداد زیادی خانه تاریخی که تعدادیش به موزه و هتل و رستوران تبدیل شده از جاذبه های اصلی پلودیو بلغارستان هستند.

 

مسجد دوران عثمانی در پلودیو بلغارستان

مسجد دوران عثمانی در پلودیو بلغارستان

ماکت استادیوم بزرگ دوره امپراطوری رم در بلغارستان

ماکت استادیوم بزرگ دوره امپراطوری رم در بلغارستان

پلودیو قدیمی ترین شهر بلغارستان و اروپا با ۶۰۰۰ سال سکونت مداوم

پلودیو قدیمی ترین شهر بلغارستان و اروپا با ۶۰۰۰ سال سکونت مداوم

شهر تاریخی پلوودیو

شهر تاریخی پلوودیو

آمفی تاتر تاریخی شهر پلودیو که هنوز در آن کنسرت برگزار میشه

آمفی تاتر تاریخی شهر پلودیو که هنوز در آن کنسرت برگزار میشه

بخشی از آمفی تاتر قدیمی پلودیو

بخشی از آمفی تاتر قدیمی پلودیو

 

شهر پلودیو پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود و جشنواره های زیادی اینجا برگزار خواهد شد.

 

شهر پلودیو پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹

شهر پلودیو پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹

شهر پلودیو پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹

شهر پلودیو پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹

خانه های رنگی تاریخی دوران حکمرانی عثمانی ها در بلغارستان

خانه های رنگی تاریخی دوران حکمرانی عثمانی ها در بلغارستان

خانه قدیمی عثمانی که به موزه تبدیل شده

خانه قدیمی عثمانی که به موزه تبدیل شده

شهر تاریخی پلوودیو

شهر تاریخی پلوودیو

 

برای غروب آفتاب روی تپه قدیمی مرکز شهر رفتم که منظره زیبایی از شهر پلودیو و سایر تپه ها داشت.

 

غروب آفتاب در شهر پلودیو بلغارستان

غروب آفتاب در شهر پلودیو بلغارستان

غروب آفتاب در شهر پلودیو بلغارستان

غروب آفتاب در شهر پلودیو بلغارستان

کلیسای جامع ارتودکس شهر پلوودیو

کلیسای جامع ارتودکس شهر پلوودیو

بخش کوچکی از استادیوم قدیمی شهر پلودیو

بخش کوچکی از استادیوم قدیمی شهر پلودیو

مسجد تاریخی شهر پلوودیو

مسجد تاریخی شهر پلوودیو

 

شب پیاده به سمت ایستگاه راه آهن برگشتم و منتظر قطار به مقصد استانبول شدم.

بلیط قطار پلودیو به استانبول رو از ایستگاه راه آهن صوفیه به قیمت ۴۸ لوا برای کوپه ۴ تخته خریده بودم.

بلیط های ۶ تخته ارزونتر و ۲ تخته ها گرونتر میشد. همین بلیط قطار از صوفیه تا استانبول ۶۵ الی ۷۰ لوا میشه. قطار ساعت ۹ شب از صوفیه حرکت میکنه و ۲۳:۲۰ به پلودیو میرسه.

قطار و کارکنانش اهل کشور ترکیه بودند و همه چیز تمیز بود.

نه تنها کوپه بلکه واگنی که من توش بودم خالی بود. متصدی کوپه هم انگلیسیش در این حد بود که موارد لازم رو کاملا حفظ کرده بود و مدام من رو مستر خطاب می کرد.

کوپه من در قطار صوفیه-پلودیو-استانبول

کوپه من در قطار صوفیه-پلودیو-استانبول

قطار قدری تاخیر داشت و ۳ دقیقه بعد از رسیدن حرکت کرد. خوابیدم تا اینکه بعد از ۱ ساعت در یک ایستگاه دیگه پسر هلندی به اسم پیتر وارد کوپه من شد و نه با سر و صدا بلکه با بوی جوراباش بیدارم کرد!

دوباره خوابیدم تا ساعت ۲ بامداد قطار به مرز بلغارستان و ترکیه رسید.

متصدی واگن اومد پاسپورت ها رو جمع کرد و بعد از ۱۵ دقیقه با مهر خروج بلغارستان تحویل داد.

قطار ۵ دقیقه بعد حرکت کرد و وارد خاک ترکیه شد. اینبار همه باید از قطار پیاده میشدیم.

تقریبا اکثر افراد بدون مشکل مهر ورود به ترکیه توی پاسشون خورد. اما قضیه پیتر فرق داشت.

شهروندان هلند برای ورود به ترکیه نیاز به ویزا دارند و پیتر نمیدونست. باید ۲۵ یورو برای ویزا پرداخت می کرد ولی پیتر هیچ پول نقدی نداشت و اونجا هم خودپرداز نبود!

نهایتا یک مسافر ترک بهش لطف کرد و ۲۰ یورو بهش داد تا پیتر موقع رسیدن به استانبول بهش پس بده.

کلا نیم ساعتی در سمت ترکیه توقف داشتیم و قطار مجداد حرکت کرد.

مرزبانی ترکیه بلافاصله بعد از خروج قطار از بلغارستان

مرزبانی ترکیه بلافاصله بعد از خروج قطار از بلغارستان

ساعت ۷ صبح قطار به ایستگاه هالکالی (Halkali train station) در کنار دریاچه کوچوک چکمچه در غرب استانبول رسید.

هالکالی حتی از فرودگاه آتاتورک هم به مرکز شهر دورتره. خارج از ایستگاه قطار اتوبوس رایگان برای بردن مسافرها به مرکز استانبول بود.

با پرواز شب به تهران سفر ۵۰ روزه من به کشورهای شبه جزیره بالکانپایان یافت.

هزینه سفر به بلغارستان

هزینه های سفر دو روزه من به بلغارستان ۸۵ لوا معادل ۱۸۰،۰۰۰ تومان شد.

بلیط اتوبوس رومانی به بلغارستان ۲۷ یورو و بلیط قطار بلغارستان به ترکیه ۲۵ یورو شد.

بلغارستان بیشتر برای سواحل دریای سیاه، شهر ساحلی وارنا (Varna) و سواحل شن های طلایی در ایران شناخته شده.

از اونجایی که وقتم بسیار محدود بود و علاقه چندانی هم به ساحل تنها ندارم، وارنا در لیست بازدیدم در بلغارستان نبود.

  • ۹۸/۰۷/۰۸
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی