مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان به چه صورت است

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان به عواملی مانند شهر محل سکونت و عادات شخصی بستگی دارد و به همین دلیل نمی‌توان عدد دقیقی را عنوان کرد. اما میتوان گفت که بر اساس محل سکونت و سبک زندگی، این عدد میتواند بین 550 تا 750 یورو در ماه قرار بگیرد.


اسپانسرشیپ کانادا

یکی از مزیت های تحصیل در آلمان این است که حمل و نقل دانشجو در شهر محل سکونت و کلیه شهرهای اطراف رایگان میباشد که باعث میشود هزینه زندگی در آلمان بسیار قابل توجه پائین باشد. به این صورت که دانشجو هر ترم یعنی هر 6 ماه یکبار مبلغی حدود 300 یورو به دانشگاه میپردازد و در عوض کارت حمل و نقل رایگان (Semester Ticket) میگیرد که بواسطه آن دیگر نیازی به خرید بلیط اتوبوس و یا مترو ندارد و رفت و آمدش در شهر محل سکونت و یا شهرهای اطراف کاملا رایگان خواهد شد. پرداخت هزینه ی Semester Ticket که چیزی در حدود 300 یورو به ازای هر ترم است، اجباری است، زیرا Semester Ticket کارت دانشجویی شما نیز محسوب میشود و پرداخت هزینه آن برای دانشجویان اجباری میباشد.

کاملا واضح است که بدون Semester Ticket هزینه زندگی دانشجویی در آلمان بیشتر از این میشد و به راحتی میتوان گفت بدون این سرویس، هر ماه بین 200 تا 300 یورو به مخارج دانشجو اضافه میشد.

یکی دیگر از مواردی که هزینه زندگی دانشجویی در آلمان را به شدت کاهش میدهد،خدمات بیمه درمانی در آلمان میباشد. زیرا هزینه های درمانی در آلمان گران است. اما دانشجو با پرداخت بیمه در هر ماه، کارت بیمه دریافت میکند که بواسطه آن در سراسر اتحادیه اروپا میتواند بصورت رایگان تحت مداوا قرار بگیرد. هزینه بیمه دانشجویی برای دانشجویان زیر 30 سال 160 یورو است که نصف این مبلغ را دولت آلمان پرداخت میکند و دانشجو (چه دانشجوی آلمانی و چه دانشجوی خارجی) باید نصف دیگر آن را یعنی 80 یورو در هر ماه پرداخت کند.

اجاره خانه دانشجویی در آلمان در شهرهای مختلف، متفاوت میباشد. در شهرهایی مثل مونیخ اجاره خانه بسیار زیاد و در شهرهایی مانند هانوفر و یا بوخوم به صرفه و مناسب میباشد. هر چند کار پیدا کردن در شهرهای بزرگ راحت تر میباشد. البته شایان ذکر است که در آلمان تحصیل به طور کامل دایگان بوده و در هر ترم دانشگاه ها مبلغی حدود 250 الی 300 یورو جهت صدور کارت حمل و نقل رایگان از دانشجویان میگیرند.  

محاسبات زیر میتواند تا حدودی برای اکثر دانشجویان ایرانی صدق کند که در این حالت دانشجو زندگی خوبی از نظر خوراک، تفریح و نیاز های آموزشی خواهد داشت:

 

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در ماه:

اجاره خانه با حق شارژ (آب، برق، اینترنت) 300 یورو

بیمه درمانی 80 یورو

خوراک 160 یورو

تفریح، ورزش 50 یورو

نیازهای آموزشی 20 یورو

سایر موارد 50 یورو

جمع کل 660 یورو

خوشبختانه وضعیت کار در کنار درس در آلمان هم از نظر قوانین موجود خوب است و هم از نظر اینکه کارهای بسیار زیادی در اکثر شهرهای آلمان برای دانشجویان وجود دارد و به راحتی میتوان گفت 90 الی 100 درصد مخارج زندگی دانشجویی از طریق کار در کنار درس امکان پذیر است.

  • ۹۷/۱۲/۲۹
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی