مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

شرایط تحصیل در رشته پزشکی و پیراپزشکی کشورهای مختلف

چنانچه تمایل دارید جهت ادامه تحصیل وارد رشته پزشکی و دندانپزشکی شده و پذیرش دانشگاه های اروپایی یا آمریکایی در رشته پزشکی و دندانپزشکی را بدست آورید باید پیش از هر اقدامی بدانید که شرایط پذیرش از اروپا ، آمریکا و آسیا متفاوت است.

Image result for ‫مهاجرت برای تحصیل در خارج‬‎

 

پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از انگلستان

چنانچه تمایل دارید در اروپا رشته پزشکی و دندانپزشکی را مطالعه کنید دانشگاه های انگلستان از برترین رتبه پزشکی برخوردار هستند. جهت اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی (دکترای حرفه ای ) در انگلستان شما باید از دو راه عمل کنید.

۱-گذرندان دو سال Level A : در این روش شما بایستی دوسال در مقطع Level A درس خوانده و بعد وارد رشته پزشکی و دندانپزشکی شوید. البته در پایان دوره Level A که دوره ای شبیه دوره پیش دانشگاهی درایران است نمرات بالا به عنوان پیش نیاز محسوب می شود فرد متقاضی پزشکی بهتر است که در بیمارستانها در کنار پزشکان و اطبا به عنوان داوطلب کار کند و در نهایت توصیه نامه از ایشان دریافت کند

۲- پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از طریق دوره های یک ساله 

در این طریق، شخص به طور سریع تر دوره را مطالعه نموده و ظرف یکسال آن را پشت سر می گذارد. این دوره کلا فشرده تر است و معمولا کالج با دانشگاه های پزشکی انگلیس ، ایرلند و سایر کشورها طرف قرارداد است و دانشجو در صورت اخذ نمرات مفید، وارد پزشکی می شود و در نهایت کارت نظام پزشکی انگلیس را پس از اتمام تحصیلات دریافت می دارد و می تواند پس از فارغ التحصیلی در انگلیس، مشغول به کار می شود . مدرک پزشکی انگلستان مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران و اکثر کشورهای جهان است و هیچ پیش شرطی ندارد.

روش بعدی اخذ پذیرش پزشکی در اروپا تحصیل پزشکی در دانشگاه های عضو اتحادیه شنگن است.

الف) پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های آلمان

یکی از کشورهای عضو شنگن که بسیار محل مناسبی جهت اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی است کشور آلمان است که این کشور از نظر رتبه دانشگاهی نیز صاحب نام و مشهور است . لیکن پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های آلمان برای رشته پزشکی و دندانپزشکی مستلزم مقدماتی است از جمله داشتن مدرک زبان آلمانی، گذراندن علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی و اموری نظیر آن که امر را با صعوبت در بعضی موارد روبرو نموده است .

شایان ذکر است که پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در مقطع تخصص در آلمان متفاوت است .

ب) اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های اتریش

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی اتریش جهت پذیرش دانشجو شرایط بسیار خاصی دارد. دانشجو باید در ایران در کنکور پزشکی و دندانپزشکی قبول شده باشد یا معدل بالایی داشته باشد تا بتواند از دانشگاه های معتبر اتریش اخذ پذیرش نماید. اساسا پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های اتریش با همه رشته های دیگر در اتریش متفاوت است.

پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های اتریش مستلزم شرایط بسیار مناسب دانشجو است. البته این شرایط شامل حال کسانی نیست که در حال حاضر پزشک یا دندانپزشک هستند. کسانیکه پزشک یا دندانپزشک هستند به راحتی می توانند در مقطع PHD تحصیل کنند لذا اساسا شرایط ایشان سهل تر و آسانتر است .

خاطر نشان می کنیم که بهترین راه ورود به دانشگاه های اتریش دررشته پزشکی و دندانپزشکی اخذ پذیرش از دانشگاه های دیگر اروپاست که راحت تر پذیرش می کنند و سپس بعد از چند ترم به دانشگاه وین (اتریش) منتقل شوید مدرک دانشگاه وین کاملا مورد تأیید وزارت بهداشت می باشد و هیچ پیش شرطی ندارند.

ج) اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های مجارستان

اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های مجارستان بی تردید امری آسانتر از اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از آلمان و اتریش است هر چند مدرک پزشکی انگلستان، آلمان، و اتریش از مدرک پزشکی مجارستان معتبرتر است. مدرک دانشگاه های مجارستان در رشته پزشکی، دندانپزشکی ، داروسازی و امثالهم، با پیش شرط و بصورت مشروط در ایران قبول می شود. اشخاص بایستی در ایران دوباره دوره تکمیلی بگذرانند و امتحاناتی را پشت سر بگذرانند تا بتوانند کارت نظام پزشکی ایران را اخذ کنند.

برای ورد به دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی مجارستان شما نیاز به ۵ IELTS یا ۶ دارید لیکن اگر مدرک زبان ندارید می توانید در کالج های زبان در مجارستان تحصیل کرده و پس از آن وارد دانشگاه شوید.

سالانه عده زیادی دانشجو در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی انگلستان، اتریش، آلمان و مجارستان تقاضای پذیرش می کنند و تنها اشخاصی واجد شرایط هستند پذیرش می گردند.

د) اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های جمهوری چک

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی جمهوری چک نظیر دانشگاه های مجارستان مورد تأیید مشروط وزارت بهداشت می باشد. شرایط امنیت در خصوص زندگی در جمهوری چک به حد و کمال امنیت در اتریش و آلمان نمی باشد هرچند دانشگاه پزشکی چک دانشگاه بی اعتبار نیست و اخیرا دانشجویانی جهت تحصیلی در دانشگاه کشور چک درخواست نموده و اقدام می کنند.

ما قطعا توصیه می کنیم در کشورهایی درس پزشکی بخوانید که از نظر مدرک بالاترین رتبه را دارند و امکان تحصیل و کار بعد از این دوره پزشکی عمومی را هم دارا باشند.

ه) اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های آمریکا :

آمریکا و اخذ پذیرش تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در این کشور از موضوعات مورد علاقه بسیاری از دانشجویان است زیرا دانشجویان رشته های مختلف به این کشور به عنوان یک کشور علمی با مدارکی با رتبه بالا نگاه می کنند.

مدرک پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است و در اکثر کشورهای دنیا این مدرک بدون قید و شرط مورد تأیید است. دوره پزشکی در آمریکا ۷ ساله است شخص باید ۴سال علوم پایه بخواند و بعد وارد دوره کارورزی و رزیدنتی شود. نکته حایز اهمیت این که اخذ ویزای تحصیلی برای علوم پایه از سفارت آمریکا کاری آسان نیست. باز هم یادآوری می کنیم این شامل کسانی نیست که پزشک هستند. و برای پزشکان اخذ ویزا خیلی آسانتر و سهلتر است.


مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان

چنانچه مدرک دکترای حرفه ای دارید یا به عبارتی پزشک یا دندانپزشک هستید و میخواهید که در خارج از ایران کار کنید یا تحصیل را در خارج از ایران ادامه دهید این اطلاعات که ما به طور اختصار و شامل اهم مطالب آوردیم ، میتواند برای شما عزیزان مفید باشد. ما مطالب را به طور مقایسه ای و با تحلیل آوردیم تا شما بتوانید با اطلاع از جمیع شرایط و مطالب به راحتی اتخاذ تصمیم بفرمایید.


کار برای دکترها

پزشکان و دندانپزشکان عزیزی که مایل به مهاجرت به اروپا یا امریکا هستند بایستی به این نکته دقت داشته باشند که مدرک دکترای حرفه ای یا پزشکی و دندانپزشکی ایران در اکثر کشورهای دنیا مورد تایید قطعی نیست و مدرک ایشان به طور کارشناسی ارشد ارزیابی میگردد. برای ارزیابی مدرک و قبولی آن در اکثر کشورها یک امتحان دیگر برگزار میگردد که پزشک مورد نظر ابتدا باید ان امتحان را با موفقیت پشت سر بگذارد تا بتواند بعد از آن و پشت سر گذاردن دوره های ملزوم، به عنوان یک پزشک یا دندانپزشک شروع به کار کند.این امتحانات با هم فرق دارد مثلا در امریکا تمام دکترها باید امتحان USMLE را پشت سر بگذارند.


تحصیل یا کار پزشکان و دکترها در آمریکا

چنان که عرض شد پزشکان برای مهاجرت به امریکا چه برای تحصیل یا کار در امریکا ، بایستی امتحان USMLE را اخذ کنند ، البته نکته ی بسیارمهم این است که در برخی ایالات و در قسمت های دور افتاده آنها ، دکتر میتواند حتی بدون پشت سر گذاشتن امتحان USMLE وارد کار شوند لیکن در عموم موارد گذراندن امتحان USMLE بسیارمهم است و فرد طبیب مذکور باید این دوره را بگذراند. چه برای امتحان USMLE تشریف ببرید یا چه برای کار درمناطق دور افتاده متقاضی باشید ، هر دوی اینها راه درستی برای اقدام نیست زیرا اگر برای USMLE اقدام کنید یا برای ویزای کار (H1b )در هر دو صورت ویزای شما بسیار پر ریسک است.

ما تصور میکنیم که عالی ترین کار برای شما این است که از راههای دیگر ویزای امریکا را گرفته ، وارد امریکا بشوید و اولا ببینید همه چیز مورد دلخواه شما و همان طور که تصور مینمودید هست یا نه ؟ ثانیا اگر تمایل دارید پس از ورود در امریکا بمانید میتوانید در یک course آمادگی آزمون USMLE ثبت نام کنید و ویزای شما و خانواده به تحصیلی تبدیل میشود، در نتیجه بعد از گذراندن دوره و انجام امور مقدماتی ، امکان اقدامات بعدی برای اخذ اقامت کاری در امریکا فراهم خواهد شد.

نکته بسیار مهم این است که همانطور که پیشتر هم بر عرضتان رسید ، اساسا با ثبت نام USMLE نمی توانید ویزای امریکا را بگیرید یا به عباراتی شانس اخذ ویزا خیلی پائین است. همچنین شانس یافتن کار در مناطق محروم امریکا که بدون USMLE شما میتوانید آن کارها را تقاضا کنید که برفرض هم اگر کار را یافتید فرآیند اخذ ویزای H1b خود یک پروسه دشوار به شمار می رود که گاها تا دو سال به طول می انجامد. اما طرق آن در صورتی که در امریکا باشید بسیار آسانتر است، بنابرین ابتدا برای ویزای امریکا اقدام کنید، به امریکا بروید بعدا در آنجا برای سایر امور اقدام بفرمایید.

 

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی هندوستان

تحصیل در مقطع پزشکی در هند (خیلی از عزیزان از ما در باب تحصیل پزشکی در هندوستان پی اند و این که آیا مدرک هند در رشته پزشکی در ایران یا نقاط دیگر دنیا مورد قبول است؟) ما در اینجا در باب تحصیل در پزشکی و دندانپزشکی برای شما عزیزان مطالب مفید و مختصری را شرح داده ایم :

مدرک دندان پزشکی شما که هندوستان پس از طی دوره پزشکی اخذ نموده اید ،مورد تائید است اما نه بطور مستقیم و قطعی بلکه میروید یک دوره تکمیلی می گذرانید مثلا مدرک دندانپزشکی در هند ۵ سال است و شما آن یک یا دو سال کسری نسبت به ایران را در ایران می گذرانید بدون آن که شما امتحان جامع داشته باشید.(در حال حاضر قوانین در حال تغییر است و پیشنهاد می کنیم در هر زمان که می خواهد اقدام کنید اول و مشاورین ما مشورت کنید تا شما را نسبت به موضوع توجیه نمایند )

دقت کنید که شما فقط با امتحان تکمیلی میتوانید مدرک دندان پزشکی ایران را بگیرید.البته به نظر میرسد این مشخص است که که مدرک دندان پزشکی هند از مدرک کشورهایی نظیر مجارستان است که مدرکش مشروط است، خیلی بهتر است .

اما در مورد پزشکی و تحصیل آن در هندوستان که متقاضیان آن هم بسیارهستند ما از شهر بنگلور و منگلور پذیرش را اخذ میکنیم و قیمتی که برای شما پذیرش اخذ میکنیم با همه ایران متفاوت است.


هزینه مطالعه رشته پزشکی هندوستان :

در کل دوره ۵ ساله حدوداَ ۱۲۰۰۰۰ هزار دلار   می باشد (این مبلغ برای کل دوره می باشد نه برای یک سال )که متاسفانه این پزشکی عمومی نظیر دندانپزشکی و دارو سازی نمی باشد که مورد تائید ایران باشد پس اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی را دارید بهتر است از رشته های دندانپزشکی و دارو سازی اقدام کنید که هم مورد تائید است ثانیا ارزان تر است.


هزینه مطالعه دندانپزشکی هندوستان :

در شهربنگلور در کل دوره حدوداَ ۴۵ تا۵۰ هزار دلار در کل دوره ۵ ساله است ( این قیمتها در مواقع مختلف سال تغییر می کند )شما لازم نیست کل مبلغ را در ابتدای امر بدهید و این مبلغ در یک سال باید پرداخت کنید .

هزنیه همین دوره ها در منگلور حدود ۳۴ تا ۴۵ هزار دلار می باشد و میتوانید هزینه را بین یک سال و نیم تا ۲ سال بپردازید .دقت بفرمایید این هزینه ها حتی از دانشگاه های بین الملل ایران ارزان تر است و رنکینگ دانشگاههای هند از ۱۰۰۰ پائین تر است.


هزینه مطالعه دکترای دارو سازی :

در مورد دکترای دارو سازی هم این را به عرض می رسانیم که شما مدرک مورد تائید ایران را میگیرید کل دوره ۶ ساله است و هزینه کل دوره در بنگلور ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار است . این هزینه ها حدودی است و در زمان های مختلف و بر اساس دانشگاه متفاوت است .

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت شرایط ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور هندوستان را اعلام کرد.

شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت جدیدترین شرایط ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور هند و بورسیه ستان و شاغلین به تحصیل در دانشگاه راجیو گاندی را مصوب کرد.

 

الزام شرکت در آزمون Neet در کشور هندوستان :

بر اساس مصوبه دویست و بیست و نهمین جلسه شورایعالی ارزشیابی وزارت بهداشت در تاریخ ۶ خرداد ۹۶ در خصوص متقاضیان ادامه تحصیل در کشور هندوستان در سال ۱۷-۲۰۱۶ که جهت ورود ملزم به شرکت در آزمون Neet بوده اند، مقرر شد: به دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت در سایر کشورهای بر اساس لیست۱۷-۲۰۱۶ یا ۱۸-۲۰۱۷ منتقل شوند و یا به سایر رشته ها تغییر رشته دهند (در کشور هندوستان).

همچنین بر اساس مصوبه شورایعالی ارزشیابی وزارت بهداشت برای متقاضیان ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور هندوستان مقرر شد در خصوص واجدین شرایط آیین نامه انتقال از خارج مساعدت لازم به عمل آید.


دانشگاه راجیو گاندی هندوستان:

شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت در مورد شاغلین به تحصیل در دانشگاه راجیو گاندی هندوستان مصوب کرده است در خصوص دانشجویان دانشگاه راجیو گاندی پس از مشخص شدن نتیجه پیگیری حقوقی، مجدد در شورا مطرح شود.

اعزام دانشجو و تحصیل در رشته های پزشکی مجارستان

مجارستان سرزمینی واقع در اروپا می باشد که با هفت کشور هم مرز است- اتریش، اسلواکی، اوکراین، رومانی، صربستان، اسلوانی و کرواسی. رودخانه دانوب از وسط این کشور و پایتخت آن بوداپست می گذرد که قبلا به عنوان دو شهر جدای بودا و پست شناخته می شدنداین کشور عضو شینگن است که بدین وسیله به دارندگان ویزای شینگن امکان می دهد تا بین ۲۶ کشور عضو  آن آزادانه در سفر باشند.

درحال حاضر مجارستان یکی از پرطرفدارترین کشورههای اتحادیه اروپا برای ادامه تحصیل بخصوص در رشته های گروه پزشکی میباشد

مزایای تحصیل در رشته های پزشکی مجارستان :

  • ۱-تحصیل به زبان انگلیسی در همه رشته های تحصیلی در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا (رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی، اقتصاد، رشته های علوم انسانی و …..)
  • ۲-هزینه بسیار پایین تحصیل به خصوص در رشته های داروسازی، علوم انسانی و فنی و مهندسی
  • ۳-هزینه بسیار پایین زندگی در مجارستان و شهر زیبای بوداپست در مقایسه با شهر هایی همچون مسکو، سن پترزبورگ، زوریخ و وین
  • ۴-امکان اخذ پذیرش از دانشگاهها و کالج های مجارستان بدون مدرک زبان انگلیسی
  • ۵-برخورداری از بهترین امکانات خوابگاههای دانشجویی با امنیت بسیار بالا به خصوص برای دانشجویان خارجی
  • ۶-دانشگاههای مجارستان مورد تأیید همه کشورهای دنیا به خصوص ایران هستند
  • ۷-عدم محدودیت سنی برای تحصیل در همه رشته های تحصیلی
  • ۸-ورود به کالج های پزشکی مجارستان بدون آزمون ورودی
  • ۹-اخذ اقامت شینگن برای تحصیل پزشکی در مجارستان
  • ۱۰-امکان کار دانشجویی ضمن تحصیل در مجارستان برای دانشجویان همه مقاطع تحصیلی
  • ۱۱-امکان اخذ اقامت دائم از طریق ویزای تحصیلی

 

امتحان ورودی گروه رشته پزشکی مجارستان :

افرادی که می خواهند در رشته پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی ادامه تحصیل بدهند باید امتحان ورودی  دانشگاههای پزشکی رو قبول بشوند . این امتحان در دو مرحله برگزار می شود اول امتحان کتبی و بعد یک امتحان شفاهی از شما گرفته میشود که امتحان شفاهی شما بستگی به امتحان کتبی شما دارد مثلا شما اگر در امتحان کتبی شیمی رو پایین زده باشیددر امتحان شفاهی بیشتر از شما شیمی سوال خواهد شد

بخش مکتوب : تست های چندگزینه ای در زیست شناسی(۲۰ سوال) ، شیمی(۲۰ سوال)، انگلیسی عمومی (۴۰ سوال) ، زبان تخصصی پزشکی  (۲۰ سوال) ، مدت زمان امتحان ۲ ساعت و نیم می باشد.

بخش شفاهی : مصاحبه با اساتید دانشگاه در خصوص اطلاعات مربوط به رشته پزشکی و انگیزه های انتخاب این رشته  که در مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه انجام میگیرد.

در زمان امتحان هم شما باید مشخص کنید که برای چه رشته ای درخواست دارید تا براساس همون رشته شما ارزشیابی شوید مثلا همون اول باید بگید داروسازی یا دندان پزشکی یا پزشکی

شهریه دوره ها و رشته های پزشکی مجارستان :

رشته‌‌های پزشکی‌

  •        پزشکی – به مدت: ۶ سال – شهریهٔ هر سال ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار آمریکا
  •        دندانپزشکی – به مدت ۵ سال – شهریهٔ هر سال ۱۵۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ دلار آمریکا
  •        دکترای داروسازی – به مدت ۵ سال – شهریهٔ هر سال ۹۵۰۰تا ۱۲۰۰۰ دلار  آمریکا

داروسازی بدون کنکور در قبرس

قبرس اروپایی جزیره ای زیبا که در سواحل زیبای مدیترانه واقع شده است,مردمی خونگرم و نزدیک به فرهنگ شرقی با آب و هوای زیبا و معتدل مدیترانه ای میباشد. مردم این کشور به زبان انگلیسی و یونانی صحبت میکنند. قبرس به ایران نزدیک است (پرواز مستقیم دو ساعت و چهل دقیقه که در سه ماه و نیمی از سال برقرار است) مردم آن از نظر چهره  و فرهنگ از ما خیلی دور نیستند و این به شما کمک میکند د این کشور یک خارجی نباشید! محیط بسیار امن است و آب و هوای مطبوعی دارد در ایران دارای سفارت است و روال های سفارتی و کنسولی خیلی پیچیده و وقت گیر نیستند. قبرس اروپایی عضو اتحادیه اروپا میباشد و انتظار میرود در آینده نزدیک به شنگن بپیوندد. واحد پول این کشور یورو بوده و مکانی ایده آل به عنوان خانه دوم که تنها با سرمایه گذاری در املاک با مالکیت ۱۰۰% ملک در این کشور میتوان اقامت دایم قبرس اروپایی را بدست اورد. هزینه پایین زندگی و در عین حال سطح زندگی بالا و پرداخت مالیات کم و ناچیز در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی قبرس را به مکانی مناسب برای زندگی بدل کرده است.قبرس دارای مدارس و دانشگاه های بین المللی زیادی میباشد. همچنین لازم به ذکر است از لحاظ پزشکی دارای بیمارستانهای مجهز و با امکانات بالا میباشد.اگر بدنبال زندگی ایده آل در محیطی اروپایی میباشید, قبرس اروپایی میتواند بهترین گزینه برای شما و خانواده شما برای زندگی ایده آل میباشد.

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت شرط ادامه تحصیل در دانشگاه EMU کشور قبرس در رشته داروسازی را برای متقاضیان این دانشگاه اعلام کرد. این مرکز به عنوان متولی ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور شرط ادامه تحصیل در رشته داروسازی این دانشگاه را اعلام کرده است.

بر اساس این اطلاعیه افرادی که قصد تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه EMU از ابتدای سال ۱۳۹۵ را دارند، مطلع باشند که تحصیل این افراد صرفا در قالب همکاری مشترک بین این دانشگاه قبرسی و دانشگاه علوم پزشکی کرمان و تا زمان ادامه این همکاری مورد تایید است.ارزشیابی مدارک برابر ضوابط مصوب شورایعالی ارزشیابی تنها در قالب همکاری دو دانشگاه صورت می گیرد.مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت یادآور شده است کماکان انتقال از دانشگاه EMU کشور قبرس به دانشگاه های داخل کشور ممنوع است . این اطلاعیه تاکید کرده است که متقاضیان جهت کسب اطلاعات تکمیلی باید به سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان مراجعه کنند.

هزینه خوابگاه های دانشگاه های قبرس بسته به نوع خوابگاه (دولتی و یا خصوصی بودن)، امکانات خوابگاه، یک نفره و یا گروهی بودن اتاق خوابگاه و … متفاوت خواهد بود.  به طور مثال هزینه یک اتاق دو نفره برای یک ترم تحصیلی دانشگاه EMU قبرس بین ۲۵۰۰ – ۱۵۰۰ دلار ( داخل و یا نزدیک دانشگاه ) است . متوسط هزینه خوابگاه های دانشگاه های قبرس بین ۴۰۰۰ – ۱۰۰۰ دلار است.

خوابگاه های دولتی همیشه جای کافی برای همه دانشجویان نخواهند داشت و دانشجویان حداکثر یک ترم می توانند از خوابگاه های دولتی در قبرس استفاده کنند. پس از یک سال بر اساس سلیقه و تشخیص خود به یکی از خوابگاه های خصوصی و یا خانه ها و آپارتمان های خارج از دانشگاه بروند.

به طور متوسط هزینه های زندگی دانشجویی در قبرس به شرح زیر می باشد :

  • اجاره خانه یک خوابه (یک سال) : ۳۵۰۰ –  ۲۵۰۰ دلار
  • اجاره خانه دو خوابه (یک سال) : ۵۰۰۰ –  ۳۰۰۰ دلار
  • خورد و خوراک (هر ماه): ۳۵۰ – ۲۰۰ دلار
  • حمل و نقل (هر ماه) : ۱۰۰ دلار
  • آب و برق و اینترنت و …. (هر ماه) : ۲۰۰ – ۱۰۰ دلار


تحصیل رشته داروسازی بدون کنکور در قبرس شمالی :

پزشکی و داروسازی در دانشگاه EMU پزشکی ۶ سال به زبان انگلیسی، سه سال اول در EMU  و سه سال آخر در دانشگاه مرمره ترکیه با شهریه سالانه حدود ۱۰,۰۰۰ دلار آمریکا داروسازی ۵ سال با شهریه حدود ۸,۰۰۰ دلار آمریکا، تخفیف ویژه برای دانشجویان ممتاز!

تحصیل در رشته پزشکی داروسازی و دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه

بسیاری از دانش آموزان ایرانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند با موانعی نظیر کنکور سراسری در ایران و یا هزینه های بسیار زیاد تحصیل در دیگر کشور های جهان رو به رو می باشند.در چند سال گذشته  بسیاری از علاقه مندان به رشته پزشکی در کشور های شرق اروپا نظیر اوکراین ، بلاروس و روسیه به تحصیل در این رشته پرداخته اند.

ولیکن نکته حائز اهمیت در انتخاب دانشگاه و کشور مورد نظر،توجه به مقبولیت دانشگاه مورد نظر توسط وزارت بهداشت دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.بدیهی است که اگر دانشگاه های مقصد مورد تایید وزارت بهداشت ایران نباشد،مدارک فارغ التحصیلان دانشگاه های مذکور مورد ارزیابی قرار نمی گیرد.

کشور ترکیه با داشتن بیش از ۱۰ دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران جزء کشور هایی است که تعداد دانشگاه های مورد تایید آنها بیش از کشور های نظیر نروژ و اتریش می باشد.

متقاضیان ایرانی باید دوره متوسطه را به پایان رسانده باشند و مدرک دیپلم داشته باشند سپس برای تحصیل در زیر شاخه های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه باید ابتدا در آزمون YÖS شرکت کرده و نمره لازم را کسب نمایند. این آزمون که تا چند سال پیش به صورت سراسری در ترکیه برگزار می شد امروزه به صورت اختصاصی توسط هر دانشگاه برگزار می شود و متقاضیان می توانند با انتخاب دانشگاه مورد نظر خود در آزمون مربوطه شرکت نمایند

آزمون YÖS

آزمون YÖS سالی یک بار و در تاریخ ۱۸ آوریل هر سال در شهر آنکارا برگزار می گردد. آزمون YÖS شامل دو قسمت می شود و در قسمت اول ۸۰ سوال تستی با موضوع ریاضی، هندسه و هوش به دو زبان ترکی و انگلیسی مطرح می شود و این قسمت ملاک اصلی برای پذیرش دانشجو می باشد و قسمت دوم آزمون برای سنجش توانایی فرد در زبان ترکی می باشد و در صورتی که فرد حد نصاب لازم در این قسمت را کسب نکند باید در دوره ۱ ساله آمادگی زبان ترکی TOMER شرکت کند و پس از کسب نمره قبولی در آزمون پایان دوره زبان دوره اصلی خود در دانشگاه را آغاز کند.

دانشجویانی که تمایل به تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی را داشته باشند باید در آزمون SAT شرکت کنند و حد نصاب لازم برای ورود را کسب کنند و همچنین مدرک آیلتس با نمره ۶ به بالا نیز ارائه نمایند.

 

اطلاعات پیرامون تحصیل پزشکی و دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه :

  • دانشگاه های پزشکی زیادی در ترکیه وجود دارد که مورد تایید وزارت بهداشت ایران میباشد
  • طول دوره دندان پزشکی ۵ و پزشکی ۶  سال است
  • زبان تحصیل در این کشور انگلیسی و ترکی میباشد و داشتن مدرک زبان ضرروی است
  • رشته هایی مانند پزشکی که دانشجویان با پزشکان و بیماران این کشور سروکار خواهند داشت یادگیری ترکی الزامی می باشد هرچند دانشگاههای صد در صد انگلیسی زبان هم وجود دارند .
  • در بقیه رشته ها نیز دانشجویان آزادند ترکی یا انگلیسی را در دانشگاههای دو زبانه انتخاب کنند.
  • هر سال تحصیلی شامل ترم پاییز ( از اکتبر تا ژانویه ) و ترم بهار ( از فوریه تا ژوئن ) می شود.

 

پزشکی بدون کنکور در خارج از کشور – جمهوری چک

جمهوری چک کشوری واقع در اروپای مرکزی و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور در تاریخ اول ژانویه ۱۹۹۳ و به دنبال تقسیم کشور چکسلواکی سابق پدید آمد. پایتخت و بزرگ‌ ترین شهر آن شهر پراگ است با وجودی که عضو اتحادیه اروپا است واحد پول آن کرونا است.

معتبرترین مدرک پزشکی در بین کشور های اتحادیه اروپا, متعلق به جمهوری چک میباشد. این کشور دارای ۳ دانشگاه علوم پزشکی میباشد که این ۳ دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران, اتحادیه اروپا, آمریکا و کانادا نیز می باشد که با در دست داشتن مدرک از این دانشگاه ها میتوان در کشور های نام برده شده به طور مستقیم کار کرد. دانشگاه های پزشکی کشور چک اکنون با ارائه ی آموزش دوره های پزشکی به زبان انگلیسی در سطح بین المللی به عنوان یکی از دانشگاه های مشهور بین المللی شناخته شده است. این دانشگاه ها واحدهای دوره های پزشکی را که به صورت کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند در بالاترین کیفیت ارائه میدهند. برای تحصیل در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی با شهریه رایگان متقاضیان تحصیل در چک باید ابتدا دوره پری مدیکال یا پیش دانشگاهی دانشگاههای مورد تایید علوم پزشکی جمهوری چک را به زبان چکی بگذرانند و بعد از قبولی دوره پری مدیکال و شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی به صورت رایگان ثبت نام نمایند. دوره پزشکی به صورت عمومی ۶ سال, دندانپزشکی و داروسازی ۵ سال می باشند. آغاز سال تحصیلی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک در ماه سپتامبر می باشد و آزمون ورودی معمولا در ماه می برگزار خواهد شد. امکان اخذ بورسیه به نوعی از زمان شروع پرونده شما تقریباً غیر منطقی خواهد بود اما زمانی که دانشجویان به این دانشگاه وارد شدند اگر در دانشگاه به عنوان دانشجوی برتر شناخته شوند می توانند در خواست بورسیه تحصیلی کنند و هزینه های تحصیل و همچنین به نوعی هزینه های زندگی خود را تامین کنند .

 

دانشگاه های پزشکی بدون کنکور در خارج از کشور – جمهوری چک :

  1. دانشگاه چالز جمهوری چک
  2. دانشگاه علوم پزشکی Charles
  3. Palacky Olomouc
  4. دانشگاه پزشکی Masaryk

 

هزینه های زندگی در کشور جمهوری چک :

به طور میانگین هزینه زندگی با توجه به شهری که در آن ساکن هستید بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه متغیر می باشد. هزینه های زندگی برای یک نفر ممکن است در ماه اول مقداری از حد معمول بیشتر می باشد، ولی در ماههای بعد این هزینه ها کاهش می یابد و به حد نرمال می رسد. برطبق جدول سال ۲۰۱۰ قیمت غذا و حمل ونقل تغییری نکرده است. اما هزینه اجاره کمی افزایش یافته است.

عمومآ هزینه های زندگی برای یک نفر بطور متوسط بشرح ذیل می باشد :

  • ۱-هزینه خورد و خوراک ماهیانه ۱۰۰-۱۵۰ یورو
  • ۲-بیمه بهداشت ۱۰-۱۳ یورو در ماه ( در صورت بیمه بودن %۱۰۰ هزینه دکتر و بیمارستان مجانی میباشد).
  • ۳-هزینه ماهیانه بلیط برای همه نوع ترانسپورت ( مترو، اتوبوس، تراموای) ۱۲ یورو
  • ۴-هزینه آزمایشات پزشکی جهت اخذ گواهی سلامت در شهر پراگ سالیانه ۱۴۰ یورو ( برای سال اول ضروری میباشد).
  • ۵-خوابگاه دانشجویی از ۲۰۰ یورو در ماه.
  • ۶- اجاره آپارتمان (برای یک نفر) از ۴۰۰ یورو در ماه

متقاضیان در چک در طول هفته اجازه کار دانشجویی دارند که میتوانند تا حدودی هزینه هی زندگی خود را پوشش دهند

  • ۹۷/۱۰/۱۴
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی