مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

با مسئله بنزین در مسافرت ترکیه چکار کنیم

طبق قانون، شما میتوانید فقط با بنزین موجود در باک خودرو از مرز خارج شوید و بردن حتی نیم لیتر بنزین در در ظرف جداگانه ممنوع است و در گمرک (بخصوص طرف ترکیه)  بشدت از اینکار جلوگیری می شود.

 


باز هم طبق قانون…….

 

شما بشرطی میتوانید با باک پر بدون مشکل از مرز رد شوید که از آخرین خروج قبلیتان از مرز حداقل سه ماه گذشته باشد. یعنی اگر زود تر از سه ماه اقدام به سفر مجدد زمینی با خودرو شخصی کنید بایستی جریمه بنزین بپردازید . (که البته در گمرک به آن ما به التفاوت بنزین گفته می شود ) . این رقم برای هر لیتر بنزین ۳۲۰۰ تومان است (مهرماه ۱۳۹۶)  و باک ماشین شما اگر هم خالی باشد پر محسوب می شود. مثلا اگر خودرو شما باک ۷۰ لیتری داشته باشد و زود تر از سه ماه سفر مجدد داشته باشید باید۲۲۴۰۰۰ تومان قبل از خروج از مرز بپردازید.

دوستانی که از آذربایجان ایران به وان مسافرت میکنند معمولا مشکل بنزین ندارند و یک باک پر ، از موقع راه افتادن از دم منزل +گشت و گذار در وان+ برگشت تا دم درب منزل کافی است و مازاد هم هست !

بنزین در ترکیه در زمان نگارش این مطلب که حدود ده روز پیش از وان برگشته ام حدود ۵٫۲ لیر ترک است که با احتساب ۱۱۰۰ تومان قیمت فعلی لیر میشود حدود لیتری ۵۸۰۰ تومان. ملاحظه می شود که برای همان ماشین یاد شده ! با باک هفتاد لیتری برای هر باک حدودا باید ۴۰۰۰۰۰ تومان هزینه شود که معمولا بصرفه نیست و بهمین خاطر ، شهرهایی مثل وان و ایغدیر و دوبایزید و ترابزون که شما را مجبور به سوختگیری در خاک ترکیه نکنند مناسب سفر زمینی هستند و من خودم برای مسافرت به استانبول و آنکارا و آنتالیا معمولا از هواپیما استفاده میکنم ( که این کار نیز از طریق وان و با استفاده از خطوط داخلی ترکیه بسیار ارزان است)

اگر از طریق مرز رازی از کشور خارج می شوید در شهر خوی یا پمپ بنزینی که در مسیر خوی به مرز رازی وجود دارد باک خودرو را پر کنید. پمپ اخیر زود تر از ساعت هفت و نیم صبح بسته هستند و کارشان شبانه روزی نیست. یک پمپ بنزین نقلی هم در دو سه کیلومتری مرز هست که من توصیه اش نمیکنم و هیچوقت سوختگیری را به این پمپ موکول نکنید.

در صورتیکه از مرز بازرگان استفاده میکنید میتوانید در ماکو یا بازرگان سوختگیری کنید . برای عبور از طریق مرز سرو توصیه ی من ، سوختگیری در شهر ارومیه و بردن یک ظرف ده لیتری بنزین تا دم مرز و تخلیه آن در باک ، قبل از خروج از مرز است .

  • ۹۷/۱۰/۰۴
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی