مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰
ر خلاف کشور ما ، قوانین مالیاتی در اکثر کشورها بسیار سختگیرانه عمل میکند . نتیجه ی چنین تفاوتی را بسادگی در سفر به ترکیه حس خواهید کرد .


گرانتر بودن کالاهای وارداتی  (مثلا یک گوشی موبایل) بیانگر این موضوع است که این گوشی بطور قاچاق وارد کشور ما شده و طبیعتا با قیمت پایین تری عرضه می شود اما همان گوشی در ترکیه ، بدلیل اخذ کامل هزینه های گمرکی و مالیات ، قیمت بالاتری دارد.

شاید برای شما هم جالب باشد که چرا اکثر هموطنان در هنگام عبور از مرز چند باکس سیگار به همراه دارند؟ عجیب نیست که سیگار تفاوت قیمتی چند برابری در دو کشور همسایه داشته باشد؟ دلیلش واضح است. دولت ترکیه از خرید و فروش سیگار و واردات آن مالیات میگیرد اما در کشور ما سیگار جزو اقلامی است که در سطح وسیع بطور قاچاق وارد کشور  می شود و به همین خاطر قیمتی نازل تر دارد.

اگر مطلب قبلی سایت در مورد مالیات را مطالعه کرده باشید میدانید که در اکثر مواقع ، شما در هنگام خرید ، مالیات آنرا نیز می پردازید (همانند مالیات بر ارزش افزوده در کشور خودمان) . برخی کشور ها از جمله ترکیه برای جذب بیشتر توریست اقدام به وضع قانونی کرده اند که توریست ها مالیات نپردازند (یا حداقل کمتر بپردازند) و به این قانون TAX FREE اطلاق می شود.به این صورت که در زمان خروج از ترکیه مقدار مالیاتی را که در زمان خرید پرداخت کرده اید نقدا به شما عودت داده می شود .


مالیات برای هر گروه کالایی متفاوت است اما از آنجا که اکثر خرید ایرانیان از ترکیه پوشاک است ، در منابع مختلف عنوان می شود که شما میتوانید به ازای 1000 لیر 80 لیره پس بگیرید ! اینطور نیست و میزان مالیاتی که به شما باز گردانده می شود بر اساس نوع جنس خریداری شده متفاوت است . بنابراین اگر شما یک ساک پوشاک پر کرده اید و همراهتان لوازم آرایشی و بهداشتی (با ارزش یکسان) ، انتظار نداشته باشید که به هر دو شما مبلغ یکسانی برگردانده شود.

بگذارید اول کار خیال مسافران زمینی را راحت کنم ! در مرز های زمینی (در حال حاضر) امکان پس گرفتن مالیات وجود ندارد و چنین کاری فقط برای مسافرین هوایی امکان پذیر است آنهم بشرطها و شروطها !

اولین شرط اینست که شما از فروشگاههای خاصی خرید کرده باشید که با سیستم TAX FREE کار میکنند . این فروشگاهها معمولا روی درب ورودی یا بالای صندوق اعلانی با همین مضمون دارند (از این امکان به عنوان تبلیغات برای فروشگاهشان نیز استفاده میکنند ) . مشابه برچسبهایی که در ایران روی درب فروشگاهها مشاهده میکنید که مثلا (طرف قرار داد با بانک فلان یا اداره ی بهمان !)

شرط دوم اینست که شما قصد استفاده از این امکان را داشته باشید . بنابر این فقط خرید از فروشگاههای یاد شده کافی نیست. باید هنگام پرداخت بهای اجناس ، به فروشنده بگوئید که فاکتور مخصوص TAX FREE می خواهید. ممکن است اطلاعاتی از شما خواسته شود یا فرم خاصی را مجبور باشید پر کنید. پاسپورتتان را حتما همراه داشته باشید.

شرط سوم اینست که حداقل خرید شما مبلغ 100 لیره ترک باشد و برای مبالغ خرید کمتر از این انتظار برگشت مالیات نداشته باشید.

شرط چهارم هم  این است که مسافر باشید .مفهوم مسافر (در ترکیه) این است که از اقامت شما در ترکیه بیش از 3 ماه نگذشته باشد

اگر همه شرایط فوق را دارید باید اجناسی را که با فاکتور TAX FREE خریده اید در چمدان یا ساک (یا گروه) جدا قرار دهید . ممکن است ارزیاب فرودگاه بخواهد اجناس اظهار شده در فاکتور را مطابقت بدهد .

معمولا صف برگشت مالیات در فرودگاه بسیار شلوغ است و باید چند ساعت زود تر از ساعت پرواز به فرودگاه بروید . کارمندان مربوطه هم به هیچ عنوان عجله ای نشان نمی دهند . دلیلش هم واضح است. آنها چندان تمایلی به برگشت مالیات ندارند. صبور باشید و با حوصله و با توجه به راهنمایی های مسئولین گیت پرداخت عمل کنید.

مبلغی را که پس می گیرید ممکن است با محاسبات شما جوردر نیاید. اعتراضتان بی فایده است. همانی را که پرداخت میکنند بگیرید و سریع به پروازتان برسید.

  • ۹۷/۰۹/۲۹
  • غلام مهاجری

نظرات (۱)

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی