مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

در ترکیه چه مقدار میتوانیم خرید کنیم؟

این سوالیست که اکثر دوستان از من می پرسند. چه مقدار میتوانیم در ترکیه خرید کنیم ؟

پاسخ این سوال این است : هر چقدر که دلتان بخواهد ، هر چقدر که پول داشته باشید. نه در ترکیه و نه در هیچ جای دیگر دنیا ، کسی بخاطر مقدار خریدتان معترض شما نخواهد شد. تازه ممنونتان هم می شوند.

اما اکثر این دوستان منظورشان چیز دیگریست ! و در واقع می خواهند سوال کنند که چقدر جنس میتوانم با خود به کشور بیاورم ؟

فعلا در این بحث با افرادی که بطور رسمی واردات انجام میدهند یا جنس عمده می خرند و از پاسپورت افراد دیگری استفاده میکنند یا از دوستان قاچاقچی کمک میگیرند و …… کاری نداریم . در حال حاضر صحبت در مورد (کالای همراه مسافر) است . یعنی مقدار کالایی که یک نفر به عنوان توریست در موقع برگشت به ایران میتواند همراه خود بیاورد و این مقدار شامل عوارض و سود گمرکی نمی شود .

طبق قانون گمرکات ، سقف میزان کالای همراه مسافر 80 دلار در سال است. اما طبق قانون نانوشته ای ، هر مسافر میتواند یکبار در سال تا سقف 300 دلار (یا معادل آن به سایر ارزها) کالا همراه خود داشته باشد . به این معنی که اگر شما در سال جاری بار اولتان است که از کشور خارج می شوید و مقدار جنسی را که قصد آوردنش را به داخل کشور دارید ارزشش کمتر از 300 دلار است ، میتوانید بدون هیچ مشکلی از مرز رد شوید و به اصطلاح از (کانال سبز) رد شوید.

اما

منظور از کالای همراه مسافر کالایی است که جنبه تجاری نداشته باشد . فرضا اگر یک نفر تمام 300 دلار را نوع خاصی از لباس (مثلا شلوار لی) بخرد (یک شکل و یکسان و یک برند) ، این دیگر کالای همراه مسافر نیست و کالای تجاری است . یعنی کالایی که برای استفاده شخصی نیست و به قصد فروش و تجارت وارد کشور می شود.

زمانی که شما از حداکثر سقف معافیت گمرکیتان استفاده می کنید . پاسپورت شما مهر استفاده از معافیت میخورد . به این معنی که تا پایان آن سال (شمسی) دیگر نمیتوانید از این معافیت استفاده کنید .

در سفرهای هوایی علاوه بر میزان ارزش مادی کالای همراه شما ، وزن آن نیز مهم است . اکثر شرکتهای هواپیمایی وزن مجاز بار همراه مسافر را 30 کیلو در نظر میگیرند و افزون بر آن باید کرایه اضافه بار پرداخت کنید. بنابر این در مسافرتهای هوایی ، علاوه بر اینکه میزان بار اقلام ضروری مسافرتتان را محاسبه میکنید ، حواستان به وزن کالایی که می خرید هم باشد.

اگر شما اضافه بر سقف معافیت گمرکی جنس بیاورید چه اتفاقی می افتد ؟ قابل پیش بینی نیست . ممکن است ارزیاب (اگر کمی اضافه تر از سقف باشد ) چشم پوشی کند و مشکلی پیش نیاید . ممکن است با پرداخت جریمه بتوانید اضافه بارتان را رد کنید ( میزان جریمه به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست) و در بدترین حالت ، کالای همراه شما به انبار می رود و مرجوعی میخورد . در اینصورت باید کالا را به مبدا عودت دهید یا از خیرش بگذرید.

به هیچ عنوان سعی در آوردن اقلام ممنوعه مانند مشروبات الکلی یا مواد مخدر و امثالهم نکنید . گمرکات کشور در این موارد بسیار سختگیر هستند و علاوه بر اینکه جنس همراهتان ضبط و معدوم می شود ، ممکن است کارتان به پلیس و دادگاه بکشد . بارهای مسافران معمولا علاوه بر تفحص عادی ، توسط سگهای تعلیم دیده نیز بازرسی می شود .

سعی نکنید سر ارزیاب را کلاه بگذارید ، در ضمن از من هم اگر سوال بکنید که ارزیاب چطور متوجه می شود که ارزش کالای همراه شما چقدر است ، جواب مشخصی برایش ندارم . ارزیابان گمرک افراد بسیار خبره ای هستند که اولا با نگاه به چهره و دفعات خروج شما از کشور ، تشخیص میدهند که مسافر هستید یا چتر باز و ضمنا با همان نگاه و در نظر اول هم متوجه می شوند که حدود ارزش کالای همراه شما چقدر است .

به مسافرت به عنوان بازار نگاه نکنید . هر چند که خرید کردن از جذابیتهای سفر به ترکیه است اما زیاده روی در خرید میتواند انتهای مسافرت شما را با خاطره ای تلخ ببندد.

  • ۹۷/۰۹/۰۴
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی