مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

چگونه ارز مسافرتی تهیه کنیم

 

شوق سفر و کشف تازه ها انسان را به سرزمین های دیگر می کشاند و او را وسوسه می کند تا پا را از مرزهای کشورش فراتر بگذارد. ایرانیان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و گاه ترجیح می دهند تعطیلات خود را در کشوری دیگر بگذرانند. وجود قوانین لغو ویزا با برخی کشورها نیز باعث سهولت این امر شده و هموطنان مان را به سوی مقاصدی در آن سوی مرزها راهی کرده است.

 

ارز مسافرتی

سفرهای خارجی نیازمند طی مراحل و مقدمات بیشتری نسبت به سفرهای داخلی هستند. شما به محض خروج از کشور یک گردشگر بین المللی به حساب می آیید و باید طبق قوانین جهانی رفتار کنید. این بدان معنی است که باید مدارک بین المللی داشته باشید و از ارز رایج کشور مقصد برای مبادلات خود استفاده کنید. مدرک بین المللی شما، گذرنامه یا پاسپورت تان است که می توانید با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و طی مراحلی ساده به راحتی نسبت به تهیه آن اقدام کنید. مساله ای که با توجه به تحولات به وجود آمده در بازار ارز برای مسافران خارج از کشور مطرح است، تهیه ارز مسافرتی است که تا به امروز فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و در طی زمان با تغییراتی اساسی رو به رو بوده است.

تغییرات مداوم قانونِ مربوط به تهیه ارز باعث شد تا در کارناوال مطلبی را برای آن دسته از مسافرانی که قصد خروج از کشور دارند و می خواهند از مزایای تهیه ارز مسافرتی بهره ببرند تهیه کنیم. در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که طبق آخرین بخشنامه ها و ابلاغیه های بانک مرکزی چه کسانی و چگونه می توانند ارز مسافرتی دریافت کنند و چه مراحلی را باید پشت سر بگذارند. 

در ادامه با ما همراه باشید و از قوانین و مسایل مربوط به تهیه ارز مسافرتی اطلاع یابید.

ارز مسافرتی
 

یکسان سازی نرخ ارز | راه حلی برای رفع نا به سامانی های بازار 

فروردین ۱۳۹۷ با اخبار شوکه کننده ای برای بازار ارز همراه بود. قیمت ارز در هر روز ،هر ساعت و حتا دقیقه با تغییراتی چشمگیر مواجه شد تا جایی که نرخ آن در بازار آزاد سر به فلک کشید. در همین گیر و دار بود که بانک مرکزی برای کنترل این نا به سامانی تصمیمی جدی گرفت و اطلاعیه ای را در رابطه با یکسان سازی نرخ ارز در ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ منتشر کرد. در متن اطلاعیه آمده است:

در راستای اجرای تصمیم روز گذشته ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز با بهای ۴۲۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا که به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، مطالب زیر با هدف پاسخگویی به پرسش های احتمالی هموطنان و تبیین جزییات تصمیم یاد شده اعلام می شود. لازم به ذکر است بانک مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات احتمالی تمام هموطنان است و در صورت لزوم، اطلاعیه های تکمیلی توسط این بانک منتشر خواهد شد. 

۱. از تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ بانک مرکزی نسبت به تامین ارز برای تمام نیازهای قانونی تجاری و تولیدی در چارچوب قوانین و مقررات صادرات و واردات و مقررات ارزی کشور بر مبنای هر دلار ۴۲۰۰۰ ریال اقدام می کند.

۲. بر اساس بند (خ) ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر گونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی های مجاز قاچاق محسوب شده و نهادهای ذیصلاح با مرتکب بر اساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می کنند. 

۳. میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص بر اساس دستورالعمل صادره توسط بانک مرکزی در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بوده و در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب بر اساس قانون برخورد خواهد شد. 

۴. تمام اشخاصی که سابقا اقدام به خرید ارز به صورت اسکناس کرده اند و در تاریخ صدور این اطلاعیه بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، حداکثر تا پایان ماه جاری نسبت به سپرده گذاری ارز در بانک های مزبور یا فروش آن به بانک ها اقدام کنند. بر اساس بخشنامه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ بانک مرکزی، در صورت سپرده گذاری ارزی در بانک ها، سود ارزی بر اساس مقررات بانک مرکزی به سپرده های مزبور پرداخت خواهد شد. بازپرداخت اسکناس به سپرده گذاران ارزی در صورت مطالبه آنها تضمین می شود. 

۵. تامین ارز تمام واردات به کشور پس از ثبت سفارش انجام می شود. ثبت سفارش صرفا با پرداخت از طریق مسیر بانکی مجاز است. 

۶. بانک ها علاوه بر انجام حواله توسط خود می توانند پس از تشکیل پرونده و اخذ تعهد از وارد کننده، نسبت به ثبت درخواست ارز به صورت حواله در سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) و همچنین حواله ارز از طریق صرافی ها اقدام کنند. 

۷. تمام صادرکنندگان موظفند ارز حاصل از صادرات را به جز مواردی که صرف واردات توسط خود، بازپرداخت بدهی ارزی و یا سپرده گذاری می کنند، از طریق سامانه نیما به بانک ها و صرافی های مجاز بفروشند. 

۸. ضوابط مربوط به تامین ارز برای مسافران به خارج از کشور، دانشجویی و درمانی و سایر موارد در مبادی خروجی همزمان با فراهم شدن تمهیدات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

 
 

اطلاعیه تهیه ارز مسافرتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

پیش از آنکه بازار ارز با این نا به سامانی ها مواجه شود، پرداخت ارز مسافرتی متوقف شده بود اما در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ بانک مرکزی پرداخت آن را مجاز اعلام و چنین اطلاعیه ای را صادر کرد:

در راستای اجرای تصمیم مورخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز با بهای ۴۲۰۰۰ ریال برای هر دلار که به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، اطلاعیه شماره ۲ یکسان سازی نرخ ارز در رابطه با نحوه تامین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به شرح ذیل به استحضار عموم هموطنان می رسد:

۱. ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها است.

۲. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارایه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی هستند.

۳. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند.

۴. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می شود.

۵. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زایران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی خواهد شد.

۶. تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک های تجارت و سامان کمافی السابق ادامه می یابد.

 
 

نحوه دریافت ارز مسافرتی

بر اساس اطلاعیه های فوق برای تهیه ارز مسافرتی باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید. این نکات بر اساس آخرین تصمیمات بانک مرکزی به روز شده اند.

۱- پرداخت ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از ۱۲سال صورت نمی گیرد.

۲- ارز مسافرتی را فقط می توانید با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی و سامان، تجارت، پارسیان و ملت تهیه کنید. فهرست شعب منتخب برای انجام این کار را از راه های زیر بیابید:

بانک تجارت با مراجعه به این لینک و یا تماس با شماره ۱۵۵۴-۰۲۱

بانک ملی با مراجعه به این  لینک و یا تماس با شماره ۶۴۱۴۰-۰۲۱

بانک سامان از طریق تماس با شماره ۶۴۲۲-۰۲۱

بانک پارسیان از طریق تماس با شماره ۸۱۱۵۱۰۰۰-۰۲۱

بانک ملت با مراجعه به این لینک و یا تماس با شماره ۱۵۵۶ برای تهرانی ها و ۸۲۴۸۸-۰۲۱ برای خارج از تهران

۳- تامین و پرداخت ارز مسافرتی به زایران عتبات عالیات فقط از طریق دو بانک تجارت و پارسیان انجام می شود.

۴- تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) یک بار در سال امکان پذیر خواهد بود.

۵- تهیه ارز با مراجعه به صرافی ها (حتا مجاز) و هر گونه منبع خارج از سیستم بانکی قاچاق محسوب می شود و مسوولان با متخلفان بر اساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می کنند. 

۶- برای دریافت ارز مسافرتی ملزم به ارایه این مدارک هستید: گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در صورت وجود) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور.

۷- میزان ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال که باید به نرخ روز اعلامی از سوی این بانک و با احتساب کارمزدهای متعلقه در ارتباط با پرداخت ارز صورت گیرد:

  • ۵۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر ارزها برای مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق شامل کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس.
  • ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران سایر کشورها به غیر از عراق
  • ۲۵۰ هزار دینار عراق برای زایران عتبات عالیات اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت اعم از زمینی یا هوایی. برای این دسته از مسافران ارایه بلیط و گذرنامه اجباری نیست اما باید فهرست مشخصات آنها به تایید سازمان حج و زیارت برسد. بانک‌ها باید در این مورد هماهنگی لازم را با سازمان حج و زیارت به عمل آورند.

۸- متقاضی باید معادل ریالی ارز مسافرتی را بر اساس قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان به شعب منتخب بانک ملی پرداخت و در مقابل آن رسید دریافت کند. نرخ ارزها بر اساس قیمت گذاری بانک مرکزی را می توانید از اینجا ببینید.

۹- باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی باید میزان ارز را در مقابل رسید بانک پرداخت و سپس گذرنامه متقاضی را ممهور کند. این باجه پس از باجه کنترل گذرنامه قرار دارد.

۱۰- نگهداری بیش از ۱۰۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط شخص جرم محسوب می شود و افرادی که این میزان ارز را در اختیار دارند باید مازاد آن را تا پایان فروردین ۹۷ در بانک سرمایه گذاری کنند و یا آن را به فروش برسانند. 

۱۱- بانک ها مجاز به پرداخت ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور نیستند. در رابطه با مصادیق ایرانیان مقیم خارج از کشور، بانک ها می توانند، مراتب را از وزارت امور خارجه استعلام کنند.

۱۲- در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت (کارت، حواله و ...) انجام این امر مجاز و مورد تاکید بانک مرکزی است.

ارز مسافرتی
 
 
 

فعالیت های مجاز صرافی ها

در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ اطلاعیه ای توسط بانک مرکزی صادر شد که فعالیت های مجاز صرافی ها را تشریح می کند. در متن اطلاعیه آمده است:

در راستای اجرای تصویب ­نامه شماره ۴۳۵۳/ت/۵۵۳۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ هیات وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله ضوابط فعالیت صرافی­ ها به شرح زیر به اطلاع عموم می­ رسد:

عملیات مجاز صرافی­ ها به شرح زیر است:

انتقال ارز به دستور هر یک از بانک های دارای مجوز ارزی

خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیر نفتی از صادر کنندگان

فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی

تمام صرافی­ ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانک ها انجام خواهد شد.

در ضمن تمام دارندگان ارز به صورت اسکناس می­ توانند نسبت به سپرده­ گذاری آن نزد بانک ها اقدام کنند و بازپرداخت سپرده­ های مزبور و سود آنها توسط بانک مرکزی تضمین می­ شود.

ارز مسافرتی
 

سایر مواردی که اجازه تهیه ارز برای آنها را دارید

 تهیه ارز تنها برای سفرهای تفریحی خارجی نیست بلکه سایر افراد با اهداف مشخص نیز می توانند تا میزان مشخصی ارز را از بانک ها دریافت کنند. این موارد در اطلاعیه شماره ۷ یکسان سازی نرخ ارز در ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ اعلام شده است. متن اطلاعیه از این قرار است:

در راستای اجرای تصویب ­نامه شماره ۴۳۵۳/ت/۵۵۳۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ هیات وزیران مبنی بر تعیین سیاست ­های جدید ارزی، بدین وسیله به اطلاع می ­رساند مقررات مربوط به شرایط و نحوه تامین ارز برای موارد زیر توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تنظیم و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است:

۱- ارز مسافرتی

۲- ارز درمانی

۳- ارز ماموریت

۴- ارز دانشجویی

۵- ارز بابت فرصت های مطالعاتی و هزینه­ های درمانی اعضای هیات علمی

۶- ارز بابت حق عضویت و حق ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین­ المللی و محافل علمی و چاپ مقالات علمی

۷- هزینه شرکت در نمایشگاه ­های خارج از کشور

۸- هزینه برگزاری نمایشگاه­ های بین­ المللی

۹- حق الوکاله در دعاوی خارجی

۱۰- اصل و سود سرمایه گذاری خارجی

۱۱- کارمزدهای اعتبارات اسنادی، حواله­ ها و ضمانت ­نامه­ های ارزی

 ۱۲- هزینه دفاتر خارج از کشور

۱۳- هزینه اجاره و اشتراک شبکه ­های اطلاعاتی

۱۴- هزینه انجام آزمایش های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی­ های بین­ المللی

۱۵- هزینه خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت های ماهواره ­ای و ارتباطی

۱۶- هزینه شرکت های بیمه ایرانی

۱۷- فروش ارز به شرکت های منتخب برای اعزام زایرین به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق)

۱۸- هزینه شرکت در آزمون های بین ­المللی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در داخل کشور برگزار می­ شود.

۱۹- هزینه ثبت نام در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور

۲۰- بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی (دولتی و خصوصی)، فاینانس غیر خودگردان، بانک توسعه و تجارت اکو، بانک جهانی، و بانک توسعه اسلامی.

 ۲۱- هزینه ­های سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ و حقوق خدمه خارجی شرکتهای هواپیمایی

۲۲- هزینه حق بیمه هواپیماها

۲۳- حقوق و مزایای کارکنان خارجی در داخل کشور

۲۴- هزینه ­های انتقال ارز بابت درآمد کنسولی سفارتخانه­ های خارجی

۲۵- هزینه ­های انتقال درآمد ریالی شرکت ­های هواپیمایی خارجی

۲۶- هزینه­ های مطالبه ارز ضمانت ­نامه ­های خارجی

۲۷- هزینه ­های رانندگان حمل و نقل بین ­المللی

۲۸- هزینه­ های فرصت­ های مطالعاتی

۲۹- هزینه­ های شرکت در دوره ­های آموزشی خارج از کشور

۳۰- هزینه­ های حق عضویت و ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین ­المللی

۳۱- هزینه ­های انتقال جسد از خارج از کشور و هزینه ­های وابسته

۳۲- هزینه ­های ارزی راه آهن و شرکت های ریلی

۳۳- هزینه­ های تبدیل موجودی ریالی حساب ­های ایرانیان مقیم خارج از کشور

لازم به ذکر است جزییات مربوط به میزان ارز قابل تامین برای هر یک از موارد فوق و ترتیبات و مدارک لازم برای تامین آن بر اساس بخشنامه ­های ابلاغی این بانک به شبکه بانکی خواهد بود.

ارز مسافرتی
 

سایر اطلاعیه های بانک مرکزی در رابطه با یکسان سازی نرخ ارز

علاوه بر اطلاعیه های یاد شده، اطلاعیه های دیگری نیز به منظور شفاف سازی توسط بانک مرکزی صادر شده است که در اینجا به آنها می پردازیم:

*اطلاعیه شماره ۴ یکسان سازی نرخ ارز (قراردادهای تامین مالی (فاینانس)) در ۲۳ فروردین ۱۳۹۷

در راستای اجرای تصمیم ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز و مدیریت بازار ارز، مطالب ذیل را در خصوص قراردادهای تامین مالی (فاینانس) به اطلاع می رساند:

۱. تمام پرداخت های مربوط به قراردادهای فاینانس (اعم از پیش پرداخت، بازپرداخت هزینه ها و غیره) از این تاریخ بر اساس نرخ جدید (در حال حاضر بر مبنای هر دلار ۴۲۰۰۰ ریال یا معادل آن به سایر ارزها) انجام خواهد شد.

۲. در رابطه با فاینانس های مربوط به طرح های دولتی، ضروری است تمهیدات و هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه ذیربط برای انجام پرداخت ها بر اساس نرخ فوق به عمل آید.

۳. در رابطه با طرح های ارز آور، مجری طرح موظف به تامین ارز مربوطه برای انجام پرداخت‌ها است.

بانک مرکزی
 

*اطلاعیه شماره ۵ یکسان سازی نرخ ارز در خصوص ارز مسافری و دانشجویی در ۲۳ فروردین ۱۳۹۷

پیرو اطلاعیه شماره (۲) یکسان سازی نرخ ارز با توجه به پرسش ها و ابهامات مطرح شده در خصوص ارز مسافری و دانشجویی، اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه تامین این ارزها به شرح ذیل ارایه می‌شود:

۱. حداکثر مبلغ قابل تامین ارز دانشجویی قابل پرداخت/حواله حداکثر سالانه ۱۵۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهیانه ۱۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشجو و حداکثر ماهیانه ۵۰۰ دلار برای هر عضو خانواده وی است.

۲. پرداخت ارز دانشجویی پس از تایید وزارتخانه ذیربط (حسب مورد علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به نرخ اعلامی این بانک انجام خواهد شد.

۳. برای پرداخت ارز دانشجویی تایید وزارتخانه ذیربط می بایست در هر سال تمدید شود.

۴. علاوه بر بانک ملی، بانک سامان نسبت به ارایه ارز مسافری اقدام می کند. ترتیبات ارایه ارز مسافری توسط بانک سامان همان ترتیبات مندرج در اطلاعیه شماره (۲) یکسان سازی نرخ ارز است. سایر بانک‌های ارایه کننده ارز مسافری متعاقبا به اطلاع عموم خواهند رسید.

 
ارز دانشجویی
 

*اطلاعیه شماره ۹ یکسان سازی نرخ ارز در مورد تامین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور در ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

در راستای اجرای تصویب ­نامه شماره ۴۳۵۳/ت/۵۵۳۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ هیات وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله کلیات تامین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور را به شرح زیر به اطلاع عموم می­ رساند:

تامین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور صرفا پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امکان پذیر است.

انتقال ارز از طریق سیستم بانکی و یا صرافی­ های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد.

جزییات و ضوابط مربوط به تامین ارز برای واردات کالاها و خدمات، طی بخشنامه به بانک ­های عامل ابلاغ شده است.

بانک مرکزی
 

*اطلاعیه شماره ۱۰ یکسان سازی نرخ ارز در مورد تامین ارز برای واردات کالا و خدمات در مناطق آزاد در ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ 

در راستای اجرای تصویب­ نامه شماره ۴۳۵۳/ت/۵۵۳۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ هیات وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله کلیات تامین ارز برای واردات کالا و خدمات از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی را به شرح زیر به اطلاع عموم می ­رساند: 

واردات کالا و خدمت از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشمول بخش اول مجموعه مقررات ارزی است.

رفع تعهد ارزی وارد کنندگان کالا و خدمت به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی منوط به ارایه پروانه ترخیص قطعی کالا و یا اصل صورت حساب ­های قطعی انجام کار و ارایه تاییدیه کارفرما (در موارد خدماتی) است.

چنانچه سررسید اعتبارات اسنادی / بروات اسنادی مدت دار که به مقصد مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی گشایش/ثبت شده ­اند بعد از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۱ باشد، تامین ارز آنها پس از انجام ثبت خدمت در بانک عامل امکان ­پذیر خواهد بود. 

جزییات و ضوابط مربوط به تامین ارز برای واردات کالاها و خدمات خدمات از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، طی بخشنامه به بانک­ های عامل ابلاغ شده است.

ارز مسافرتی
 

*اطلاعیه شماره ۱۱ یکسان سازی نرخ ارز در مورد نحوه تامین ارز حواله ­ها و اعتبارات اسنادی در ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

در راستای اجرای تصویب­ نامه شماره ۴۳۵۳/ت/۵۵۳۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ هیات وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله نحوه تامین ارز برای حواله ­ها و اعتبارات اسنادی مربوط به قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۱ به اطلاع عموم می ­رسد:

در مواردی که ارز حواله قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۱ توسط بانک مرکزی تامین و حواله صادر شده و اسناد حمل در مهلت مقرر به بانک عامل ارایه شود، نرخ ارز تسویه همان نرخ ارز تامین شده است.

در صورتی که اسناد مزبور پس از مهلت مقرر واصل شود، پذیرش اسناد ارایه شده منوط به موافقت بانک مرکزی و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز از زمان صدور حواله تا تاریخ تحویل اسناد حمل به بانک عامل (در صورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود.

در مواردی که ارز مربوطه به نرخ مبادله ­ای توسط بانک مرکزی تامین، لیکن حواله صادر نشده باشد، حداکثر شش ماه از تاریخ تامین ارز می بایست اسناد حمل به بانک عامل ارایه شود و در این صورت، نرخ ارز تامین شده ملاک تسویه خواهد بود.

در صورت انجام حواله و عدم ارایه اسناد حمل ظرف مهلت مزبور، پذیرش اسناد منوط به موافقت بانک مرکزی و پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز زمان تامین ارز تا تاریخ ارایه اسناد حمل به بانک عامل (در صورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود.

در صورت عدم انجام حواله ظرف مهلت مذکور، بانک عامل موظف است ارز مربوطه را به بانک مرکزی برگشت دهد.

تامین ارز بابت باقیمانده تمام اعتبارات اسنادی گشایش یافته و بروات اسنادی ثبت شده قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۱ به نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی است.

جزییات و ضوابط مربوط به تامین ارز برای نحوه تامین ارز برای حواله­ ها و اعتبارات اسنادی طی بخشنامه به بانک ­های عامل ابلاغ شده است.

 

توصیه های کارناوالی

برای جلوگیری از سو استفاده های احتمالی حتما نکات زیر را در تهیه ارز مد نظر داشته باشید:

حتما و حتما برای تهیه ارز فقط به بانک های منتخب ملی و سامان مراجعه کنید. 

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشکلات احتمالی و اطلاع از نزدیک ترین شعبه منتخب ارزی با شماره های ۶۴۱۴۰-۰۲۱ (بانک ملی) و -۰۲۱ ۶۴۲۲ (بانک سامان) تماس حاصل فرمایید.

تا اطلاع ثانوی تنها اخبار را از طریق وبسایت بانک مرکزی  دنبال و از مفاد اطلاعیه ها اطمینان حاصل کنید.

سوالات،نظرها، پیشنهادها و انتقادهای خود را از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان بانک مرکزی در میان بگذارید:

ایمیل: taknerkhi@cbi.ir

شماره تلفن: ۲۹۹۵۴۸۵۵-۰۲۱

ارز
 

سخن آخر

تهیه ارز تنها یکی از مراحل سفر به خارج از کشور است پس علاوه بر این مساله باید در مورد اعتبار گذرنامه، ویزا و سایر موارد نیز دقت به خرج دهید. قوانین ارزی بیشتر با هدف ثبات بازار ارز تصویب می شوند و در هر لحظه ممکن است تغییر کنند. کارناوال در صورت بروز هر گونه تغییر این مساله را به همراهانش اطلاع رسانی خواهد کرد.

  • ۹۷/۰۷/۰۴
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی