مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

نیوزیلند یا زلاندِ نوکشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است، این کشور از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده و مناطق خود مختارنیو جزایر کوک توکلائو و راس را هم در بر می گیرد. نیوزیلند فاصله زیادی با دیگر خشکی های کره زمین دارد، به طوری که استرالیا نزدیکترین همسایه این سرزمین در دو هزار کیلومتری آن قرار دارد، دریای میان این دو کشور به دریای تاسمانی معروف است.

نزدیک ترین همسایگان این کشور از شمال جزایر نیوکالدونیا هستند. بیشتر جمعیت نیوزیلند را مهاجران اروپایی به ویژه بریتانیایی ایرلندی تشکیل می دهند.مهمترین اقلیت هم رنگین پوستان مائوری هستند که از هزار سال پیش ساکن این سرزمین شده اند، اقلیت های کوچکتر ساکن نیوزیلند آسیایی ها، پولینزی ها هستند که بیشتر در شهرهای بزرگ سکونت دارند. پایتخت این کشور شهر ولینگتون می باشد و جمعیت آن در حدود چهارصد هزار نفر می باشد. در حدود سه چهارم از جمعیت نیوز یلند، اروپایی تبار و متشکل از ملیت های مختلف است، اگر چه این مقدار بسیار کمتر از استرالیاست. گروه های مهاجران از آسیا و آفریقای جنوبی و انگلستان و چند کشور اروپایی دیگر به نیوزیلند می آیند. نژاد بومی مائوری حدود ۱۰ درصد ( در حدود ۳۵۰۰۰۰ نفر) و پلی نزیایی ها( که اکثرا ازفیجی، ساما و تونگا هستند) ۴ درصد جمعیت را تشکیل می دهند. موقعیت جغرافیایی: مساحت نیوزیلند در حدود ۲۶۸۶۸۰ کیلومتر مربع (۱۰۳۷۰۷ مایل مربع). می باشد و آن یکی از زیباترین و بکرترین کشورهای جهان است و حدود ۳۰ درصد از مساحت آن از مناطق حفاظت شده تشکیل شده است. این کشور به خاطر منابع طبیعی از جمله آتشفشان ها، آبفشان ها، یخچال ها، آبدره ها (دریاچه ها)، رودخانه ها و پوشش گیاهی فراوان، مورد توجه قرار دارد. نیوزیلند در اقیانوس آرام جنوبی و در حدود ۲۲۰۰ کیلومتری (۱۳۹۷ مایلی) شرق استرالیا واقع شده است. این کشور شامل دو جزیره اصلی به نام های جزیره شمالی و جزیره جنوبی می باشد که از نظر جغرافیایی، پوشش گیاهی و خصوصیات، با یکدیگر بسیار متفاوتند. نیوزیلند سرزمینی کوهستانی است و حدود سه چهارم این سرزمین بیش از ۲۰۰ متر (۶۵۰ فوت ) از سطح دریا ارتفاع دارد و بیش از نیمی از آن دارای پوشش جنگلی است. بلندترین قله، کوه کوک (Mount Cook) در آلپ جنوبی (۳۷۶۴ متر / ۱۲۳۴۹ فوت) در جزیره جنوبی قرار دارد و جنگل های بارانی و مرطوب، ساحل غربی را از مرغزارهای خشک ساحل شرقی جدا می کنند.


اطلاعات عمومی: زبان: زبان های رسمی انگلیسی و مائوری هستند و علامت های رسمی و فرم ها به هر دو زبان
حکومت: دموکراسی با پارلمان تک مجلسی
ثبات سیاسی: عالی است، نیوزیلند سیستم دموکراسی پارلمانی براساس سیستم انگلیسی دارد. از قدیم الایام سیاست، تحت کنترل دو حزب کارگر (چپ) و ملی (محافظه کار) بوده است، اگر چه در سال های اخیر سیستم جدید انتخابات نسبی عرضه شده که موجب شده است تا بدست آوردن اکثریت آرا برای یک حزب منفرد مشکل شود. نیوزیلند عضو کشورهای مشترک المنافع انگلستان است.
پول رایج : دلار نیوزیلند ( NZ$)

آب وهوا: به جز منطقه دورافتاده شمالی، که آب و هوای نیمه استوایی دارد، اکثر مناطق نیوزیلند دارای آب وهوای اقیانوسی معتدل بوده و چهار فصل متمایز دارند که مخالف فصول نیمکره شمالی هستند. تابستان درکشور گرم است و گاهی اوقات در ماه دسامبر یا ژانویه موجی از گرما کشور را فرا می گیرد. زمستان سرد است و گاهی در طول روز در ساحل شرقی دما بسیار پایین تر از صفر درجه می رود و بارش برف در شهر کریستچرچ (در جزیره جنوبی) نامتعارف نیست. بخش شمالی جزیره جنوبی معمولا آب و هوای معتدل تری دارد و میزان تابش خورشید در آن بیشتر است ( با میانگینی در حدود ۵/۶ ساعت در روز ). میانگین بارش باران در جزیره شمالی ۱۳۵ سانتیمتر (۵۳ اینچ) در سال است. در ساحل غربی بارش باران بسیار زیاد است (معمولا سیل آساست) و در بسیاری از مناطق بیش از ۵۰۰ سانتیمتر (۲۰۰ اینچ) در سال باران می بارد. سواحل شرقی هر دو جزیره خشک تر هستند مثلا در اوکلند (Auckland) در زمستان حدود ۱۲ روز در ماه باران می بارد. درشهرهای اصلی نیوزیلند نیز بادهای شدیدی می وزد و ولینگتون با لقب (THE WINDY CITY) بادگیرترین پایتخت دنیا است. خارج از مناطق کوهستانی دما معتدل تر است و میانگین دما در کریستچرچ در تابستان ۲۲ درجه سانتی گراد( F 72 ) و در زمستان ۱۱ درجه سانتی گراد، در اوکلند به ترتیب ۲۳ درجه سانتی گراد( F 73 ) و ۱۴ درجه سانتی گراد ( F 57 ) است. سطح زندگی: نیوزیلند استاندارد زندگی بالایی دارد و در بررسی که اخیرا انجام شده، از این نظر در مقام دهم جهان و بالاتر از استرالیا قرار دارد. هزینه زندگی مناسب و غذا، کالا ها و خدمات ضروری نسبتا ارزان هستند. کالاهای وارداتی مثل وسایل نقلیه موتوری و اجناس الکتریکی گران هستند، اگر چه درسال های اخیر قیمت های به معنای واقعی کلمه کاهش یافته اند.
قیمت مسکن: میانگین قیمت برای خانه ویلایی سه خوابه از ۸۰۰۰۰ دلار نیوزیلند در اتاگو تا ۲۰۰۰۰۰ دلار نیوز یلند در اوکلند (گران ترین شهر) متفاوت است و میانگین آن حدود ۱۶۰۰۰۰ دلار نیوزیلند است. آپارتمان ها اغلب گران تر از خانه های ویلایی و خانه های نیم مستقل اند چرا که همه در بخش های مرکزی شهر واقع شده اند، در حالی که اکثر خانه ها در حومه شهرها قرار دارند (زندگی در مرکز شهر در سال های اخیر مد شده است). قیمت هایی که در آگهی ها درج می شوند معمولا حدود ۱۰ درصد بالاتر از ارزش واقعی ملک در بازار هستند. تحصیلات : تحصیلات ابتدایی (Primery Education) در این کشور از ۶ سالگی آغاز می شود و ۸ سال طول می کشد. با اتمام تحصیلات دوره ابتدایی، تحصیل در دبیرستان (Secondary Education) که شامل یک دوره ۵ ساله می باشد، آغاز و در مجموع ۱۳ سال تحصیلی می شود. البته دروس دانش آموزان در سال یازدهم ، تبدیل به دروس اختصاصی می شود. در پایان سال های یازدهم و دوازدهم و سیزدهم، سه نوع مدرک دبیرستانی صادر می شود که هر کدام به ترتیب برای ورود به یک دسته از مراکز آموزش عالی مانند کالج ها، پلی تکنیک ها و دانشگاه ها معتبر است. البته در زلاندنو نظام نوین آموزشی (NQF) معرفی و جایگزین نظام قبلی شده است. در این مجموعه دانش آموز از سال یازدهم به بعد نظام Modular را طی می کند که در آن هر کس حق انتخاب دروس دلخواه خود را دارد و با موفقیت در امتحانات در نظام جدید آموزشی فقط یک نوع دیپلم دبیرستان (National Certificate) دریافت می کند. نظام آموزشی NQF تمام دوره پیش دانشگاهی، دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی را تحت پوشش قرار میدهد و از این رو کلیه تحصیلات به نظام واحدی تبدیل شده است. دوره های تحصیلی: ۱- New Zealand Certificate: پس از ۵ سال تحصیل نیمه وقت،با شرط داشتن دیپلم دبیرستان طی می شود.

New Zealand Diploma (Undergraduate Diploma) -۲: شامل یک سال پژوهش و کار بعد از دوره New Zealand Certificate است.

Bachelor -۳: شامل سه تا شش سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان است. طول تحصیل در این دوره به رشته بستگی دارد. اکثر رشته های علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی سه تا چهار سال، رشته های معماری، دندانپزشکی و دامپزشکی پنج سال و رشته های پزشکی شش سال به طول می انجامد. مدارک دوره Bachelor را می توان به صورت Honours گرفت. برای دوره های سه ساله Bachelor بعد از یک سال تحصیل (که در مجموع چهار سال می شود) مدرک Honours صادر می شود و دوره های چهار ساله Bachelor به چهار دسته Second (1 and 2) ،First و Third تقسیم می شود. بدیهی است که مدرک Honours - First بالاترین و Third پایین ترین سطح را دارد.

۴- اخذ مدرک Post Gradute Diploma ) PGD): نیز بعد از گذراندن دوره های New Zealand Diploma یا Bachelor در دانشگاه های این کشور میسر می شود. با دروس این دوره معمولاً یک دوره پژوهش نیز همراه است که یک تا سه سال به طول می انجامد و مدت آن به برنامه آموزشی و رشته بستگی دارد.

Master -۵: برای ورود به این دوره، امتحانی صورت نمی گیرد، بلکه با توجه به نمرات دوره Bachelor و معرف های ارایه شده پذیرش صادر می شود. طول مدت این دوره به نوع مدرک Bachelor بستگی دارد، بدین صورت که دو سال تحصیل بعد از دوره سه ساله Bachelor و یک سال تحصیل بعد از دوره چهار ساله Bachelor Honours لازم است. دوره های Master با درس و پژوهش همراه است.

Ph.D -۶: این دوره فقط پژوهشی است و مدتش حداقل ۳ سال و حداکثر ۶ سال است، که در پایان دانشجو باید از پایان نامه خود شفاهاً دفاع کند، البته در برخی موارد از دانشجویان امتحان کتبی نیز گرفته می شود. در نظام آموزشی زلاندنو، همانند انگلستان گرفتن مدرک به طور مستقیم، پس از Bachelor نیز امکان پذیر است که در این صورت دانشجو بایستی وضعیت علمی کاملاً مطلوبی داشته باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی