مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

نکات مهم و ضروری برای مهاجرت به سوئد

در ابتدای مقاله باید مطالبی را درباره ی این نوشته و مهاجرت به سوئد بدانید که به اختصار به این موارد اشاره می کنیم:

 

سوئد

  • در اینجا به راه هایی اشاره خواهیم داشت که کاملا قانونی هستند؛ این روش ها شامل پناهندگی و از این دست اقامت ها نمی شود.
  • توجه داشته باشید شرایط و راه و روش های مهاجرت به سوئد به مرور زمان و با بروزرسانی های سیاسی امکان دارد متحمل تغییراتی شود، کارناوال مطالب خود را بروزرسانی می کند اما این کار کمی زمانبر است بنابراین در صورت تغییر یک قانون شکیبا باشید تا خبرهای جدید را به شما برسانیم.
  • هر یک از راه های مهاجرت به سوئد جزئیات زیادی دارد و گاهی بنابر شرایط هر فرد بسیار جزئی تر هم خواهد شد. ما در اینجا مباحث را به صورت کلی و تا جایی که امکان داشته باشد توضیح می دهیم و در نهایت پذیرای سوالات شما خواهیم بود.
  • برای سفر به سوئد باید ویزای شینگن داشته باشید که در ادامه به اختصار این ویزا را معرفی خواهیم کرد.

 

سبک زندگی در سوئد

از ویژگی هایی که نقش مهمی در یک مهاجرت موفق دارد سازگار بودن با آداب و رسوم مردم و شرایط زندگی در کشور مقصد است زیرا اگر به خوبی هم مراحل مهاجرت را طی کنید اما نتوانید با محیط جدید سازگار شوید، بدون شک به مشکل برخواهید خورد.

زندگی در سوئد چگونه است؟

کیفیت زندگی و رفاه سوئدی ها بسیار خوب و نرخ بیکاری در این کشور پایین می باشد به همین دلیل ظرفیت نسبتا خوبی هم برای مهاجران دارد. مردمان این کشور اغلب به زبان سوئدی صحبت می کنند بنابراین برای موفقیت بیشتر در کسب و کار و زندگی باید این زبان را خوب بدانید. درست است که برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیاز به دانستن زبان سوئدی ندارند و زبان اصلیشان انگلیسی است اما باز هم پیشنهاد می کنیم این زبان را یاد بگیرید.

از نظر تقسیمات جغرافیایی هم باید بدانید که سوئد ۲۰ استان دارد و مهم ترین شهرهایش استکهلم، گوتنبورگ، مالمو، اوپسالا و... هستند اما تقریبا در همه ی شهرهای این کشور شرایط خوبی برای کار و زندگی وجود دارد.

دین هم نقش مهمی در رضایت شما از مهاجرتتان دارد؛ باید بدانید که دین اغلب سوئدی ها مسیحیت پروتستان لوتری است اما شما هر دینی که داشته باشید از نظر جامعه و محیط کاری پذیرفته خواهید شد.

سوئد سالانه پذیرای مهاجران زیادی است. بیشترین مهاجران به سوئد فنلاندی هستند و ایران هم در رتبه ی پنجم قرار دارد و سالانه تعداد زیادی از هموطنانمان به این دیار مهاجرت می کنند. حالا که کمی با سوئد آشنا شدیم در ادامه به ویزای شینگن، ویزاها و روش های مهاجرتی به این کشور خواهیم پرداخت.

 
 

ویزای شینگن چیست؟

برای سفر به سوئد باید ویزای شینگن داشته باشید. شینگن معاهده ای است که طبق آن ساکنان ۲۶ کشور می توانند بدون ویزا به یکدیگر سفر کنند که ایران جزء این ۲۶ کشور نیست بنابراین ایرانیان عزیزی که قصد سفر به سوئد را دارند باید ویزای شینگن تهیه نمایند. توجه کنید که شینگن برای سفر به سوئد لازم است و اگر قبلا شینگن شما قبول شده باشد و به یکی از کشورهای این حوزه سفر کرده باشید، روند مهاجرت شما آسان تر خواهد بود.

شینگن ۴ نوع دارد که بنابر نوع سفر فرد به او داده می شود، این چهار نوع عبارت اند از:

A ویزای ترانزیت

B ویزای عبور

C ویزای توریستی

D ویزای تاجران و بازرگانان

ایرانیان بیشتر برای ویزای نوع C اقدام می کنند. برای اخذ ویزای شینگن باید از سفارتخانه وقت بگیرید که این کار به صورت حضوری یا فرستادن ایمیل به سفارتخانه ممکن است. در نظر داشته باشید که امکان دارد حدود ۲ ماه گرفتن ویزای شما طول بکشد بنابراین باید زودتر از تاریخ مورد نظرتان اقدام نمایید. تنها در مواقعی که مورد اورژانسی مثل مشکل پزشکی داشته باشید، شاید وقت سریع تری به شما داده شود. پس از تعیین وقت باید به سفارتخانه مراجعه کرده و مدارکتان را ارائه دهید تا در صورت نبود مشکل به شما ویزا داده شود.

لازم به ذکر است که اگر ویزای شینگن را بگیرید و از همان کشور وارد محدوده ی شینگن شوید، می توانید به همه ی کشورهای عضو وارد شوید، برای مثال اگر از سفارتخانه آلمان شینگن گرفتید باید از آلمان هم وارد محدوده ی شینگن شوید اما پس از آن می توانید از آلمان به دیگر کشورهای عضو شینگن سفر کنید، زیرا کنترل مرزی در بین کشورهای عضو شینگن وجود ندارد. بنابراین متوجه شدیم که برای ورود به سوئد باید ویزای شینگن داشته باشید. در ادامه چگونگی گرفتن ویزای این کشور را باهم مرور می کنیم.

اولین قدم برای گرفتن شینگن پر کردن فرم درخواست شینگن است که با کلیک روی لینک زیر می توانید این فرم را تهیه نمایید:

+

مراحل اخذ ویزای شینگن سوئد

به طور کلی برای گرفتن ویزای هر کشوری اولین قدم دریافت فرم درخواست ویزا، پرکردن و تحویل آن به سفارتخانه می باشد. که این فرم های را می توانید از طریق وبسایت سفارتخانه کشور مقصدتان تهیه نمایید. البته برای تحویل درخواستتان به سفارتخانه باید از قبل وقت بگیرید در غیر این صورت به شما اجازه ی ملاقات داده نمی شود.

در این قسمت همه ی مراحلی که باید برای اخذ ویزای سوئد بگذرانید و نکاتی که باید بدانید را با هم مرور می کنیم:

نکات اولیه اخذ ویزا | دستورالعمل های امنیتی:

- برای کودکان زیر ۱۲ سال همه ی مدارک باید توسط والدین یا قیم قانونی ارائه شود.

-  تعیین وقت سفارت رایگان است و هیچ آژانسی نباید برای این کار هزینه ای دریافت نماید.

- ورود تبلت، تلفن همراه و رایانه ی شخصی به اداره های کنسولی ممنوع است.

- سفارت سوئد می تواند ویزا را کوتاه مدت (۹۰ روزه یا در بازه ی زمانی ۱۸۰ روزه) صادر نماید. این در صورتی است که مقصد اصلی یا تنها مقصد مسافر کشور سوئد باشد.

- اگر فردی ویزای شینگن را طبق دستورهای اصلی این ویزا نگرفته باشد، سایر کشورهای عضو پیمان شینگن می توانند از ورود یا عبور مسافر به کشورشان جلوگیری نمایند.

- برای همه ی افراد متقاضی ویزا به جز کودکان زیر ۱۲ سال اثر انگشت اجباری است.

- اگر مدارک را کافی و جامع ارائه ندهید درخواست شما برای ویزا رد خواهد شد.

- رد یا قبول درخواست شینگن با مطالعه ی دقیق مدارک و اوضاع و شرایط فرد متقاضی انجام می شود و در صورت رد شدن اگر متقاضی به این حکم اعتراض داشته باشد می تواند به دادگاه اداری شکایت نماید.

مدارک لازم برای اخذ روادید:

* چه از وبسایت فرم درخواست روادید را تهیه کرده باشید و چه از وزارتخانه، باید آن را به صورت ورق (پرینت) و تکمیل شده به سفارتخانه تحویل دهید، مدارکی که به صورت الکترونیکی به وزارتخانه ارسال می شوند مورد بررسی قرار نمی گیرند. سفارتخانه خواهشمند است که از ضمیمه کردن مدارک بپرهیزید و در همان زمان تعیین شده همه ی مدارکتان را ارائه دهید.

* ایمیل هایی که در آن ها مدارک ضمیمه شده اند بدون بررسی پاک خواهند شد.

۱- فرم رایگان درخواست روادید

۲- دو قطعه عکس پرسنلی ۳ در ۴

۳- گذرنامه با دو برگ سفید و ۳ ماه اعتبار از زمان ترک حوزه ی شینگن.

۴- دعوتنامه ی تکمیل شده: در صورتی که مسافر توسط یک شهروند سوئدی دعوت شود باید فرم دعوتنامه ی او به همراه یکی از این مدارک ارائه گردد:

-  گذرنامه یا شناسنامه معتبر شهروند سوئدی

- اجازه اقامت با اعتبار حداقل یکماه از تاریخ خاتمه روادید درخواستی (برای شهروندان خارجی مقیم سوئد)

۵- اصل و کپی شناسنامه ی متقاضی به همراه ترجمه ی آن به زبان انگلیسی یا سوئدی

۶- اصل و کپی مدارک شغلی متقاضی به همراه ترجمه به زبان سوئدیی یا انگلیسی

* توجه داشته باشید که دو مورد بالا نیاز به تایید وزارت دادگستری یا وزارت امور خارجه ندارند.

۷- ضمانت مالی: وجود یکی از موارد زیر ضروری است:

* پرینت گردش سه ماهه آخر حساب جاری با مهر و امضای بانک

* کارت اعتباری بین المللی شخصی به همراه پرینت آن حساب، کارت هایی مثل (Visa, Mastercard، American Express)

* ضمانت نامه بانکی از طرف فرد دعوت کننده از یکی بانک ها یا شرکت های بیمه ای سوئدی

۸- اگر متقاضی سند ملکی نیز داشته باشد و آن را ارائه دهد، می تواند در روند ویزا تاثیر گذار باشد.

۹- اصل و کپی بیمه مسافرتی بین المللی با پوشش حداقل ۳۰.۰۰۰ یورو که کل دوره اقامت متقاضی را در حوزه شینگن پوشش دهد.

۱۰- اصل و کپی بلیت مسافرتی یا ارائه ی رزرو آن.

۱۱- اصل و تصویر رزرو هتل (در صورت وجود).

۱۲- کپی صفحه اول روادید گذشته (اگر شامل متقاضی شود).

مدارک مربوط به شاغلین:

۱- مدیران و اعضای هیئت مدیره: 

آخرین روزنامه رسمی (که از تاریخ آن بیش از سه سال نگذشته باشد) حاوی اطلاعات تاسیس و ثبت شرکت مربوطه و نام متقاضی. چنانچه بیش از سه سال از تاریخ روزنامه رسمی گذشته باشد، متقاضی می بایست یک روزنامه رسمی جدید (با تاریخ زیر سه سال) نیز مبنی بر تغییرات احتمالیِ انجام پذیرفته در خصوص تاسیس شرکت یا یک گواهی از اداره ثبت مبنی بر ادامه فعالیت شرکت علی‌رغم عدم ثبت تغییرات، ارائه نماید.

۲- شاغلین به کارهای آزاد:

پروانه ی کسب یا کارت بازرگانی معتبر.

۳- کارمندان دولتی و شاغلین وابسته به سازمان های دولتی:

لیست پرداختی شش ماهه آخر بیمه شغلی یا کارت پرسنلی صادره توسط سازمان دولتی یا نیمه دولتی مربوطه، یا معرفی نامه ای از سوی شرکت مربوطه مبنی بر تایید رابطه کاری متقاضی با آن شرکت ضمن مشخص نمودن سمت شغلی وی.

درخواست وقت

متقاضیان می توانند برای اخذ وقت از سفارتخانه به صورت حضوری مراجعه نموده و یا به وبسایت این مجموعه مراجعه کنند.

* توجه داشته باشید که مسئولین می توانند در صورت نیاز به بررسی بیشتر از متقاضی مدارک دیگری نیز درخواست نمایند.

هزینه:

* هزینه ی روادید به صورت نقدی و با وجه یورو (در ایران با یورو یا معادل یورو) دریافت می شود. 

بزرگسالان: ۶۰ یورو (حدود ۲۵۶ هزار تومان)

اشخاص ۶ تا ۱۲ سال: ۳۵ یورو (حدود ۱۵۰ هزار تومان)

کودکان زیر ۶ سال: رایگان

 *هزینه ی روادید برای همسر، فرزندان، والدین، پدربزگ و مادر بزرگ و نوادگان شهروندان اتحادیه اروپا یا همسرانشان رایگان می باشد.

مهاجرت سوئد
 

 بهترین روش ها برای مهاجرت به سوئد

برای مهاجرت به سوئد چند راه وجود دارد که هیچ یک از آن ها از نظر سختی و آسانی اولویت ندارند و بنابر شرایط مهاجر و بررسی سلایق و وضعیت او انتخاب می شوند. با هم روش های موجود برای مهاجرت به سوئد را بررسی می کنیم:

۱- مهاجرت از طریق کار

افراد زیادی خواهان مهاجرت و مشغول به کار شدن در سوئد هستند و دوست دارند با مدرک تحصیلی خود که از ایران کسب کرده اند در سوئد مشغول به کار شوند. این افراد برای مهاجرت و اقامت به وسیله ی کار نیاز به دعوتنامه از طرف یک کارفرمای معتبر در سوئد دارند و تا کارفرمایی مسئولیت آن ها را بر عهده نگیرد نمی توانند از این طریق مهاجرت نمایند.

برای پیدا کردن کار در این کشور هم باید دارای شرایط ایده آلی باشید تا مهارت شما برای کارفرما اثبات گردد و به نیروی کار شما نیاز داشته باشند. به افرادی که مهاجرت از طریق کار مدنظرشان است پیشنهاد می کنیم پیش از مهاجرت با استفاده از روش مکاتبه ای و یا مجازی با کارفرمایان ارتباط برقرار کنند و از کار خود در کشور مقصد مطمئن باشند و سپس اقدام به مهاجرت کنند و یا ابتدا با سفرهای کوتاه مدت با محیط ها و شرایط کاری در این کشور و کارفرمایانی که کارشان به رشته ی تحصیلی آن ها مربوط است ارتباط بر قرار کرده و آشنا شوند.

مهاجرت از طریق کار بدون پشتوانه ی مالی و دعوتنامه ی کارفرما هرگز توصیه نمی شود زیرا احتمال عدم موفقیت در این روش زیاد است. اما اگر با همه ی تلاش هایتان موفق به کسب توجه کارفرمایان نشدید پیشنهاد می کنیم به وکیلان خبره مهاجرت به سوئد مراجعه نمایید تا در صورت توانایی، شما را با کارفرمایان آشنا کنند (این کار را تنها وکیلان با تجربه توانایی انجام آن را دارند). توجه داشته باشید که در این کار کلاهبرداران زیادی در حال فعالیت هستند بنابراین فریب پرداخت هزینه های هنگفت را برای پیدا کردن کار به صورت تضمینی نخورید.

اگر موفق به کسب دعوتنامه و رضایت کارفرما برای جذب خود در سوئد شوید با توجه به دعوتنامه ی او می توانید به راحتی در این کشور اقامت نمایید، این روش از سخت ترین اما محبوب ترین روش های مهاجرت به سوئد می باشد.

شاید برای شما این سوال پیش آید که فرد مهاجر بدون داشتن هیچ آشنایی در سوئد چگونه می تواند از کارفرمایان دعوتنامه کسب کند؟ این کار آسان نیست اما علاقمندان می توانند از طریق وبسایت های کاریابی این کشور اقدام نمایند در این مرحله باید بسیار هوشیار باشید زیرا افراد سودجو به شما پیشنهاد خواهند داد که به صورت تضمینی برایتان کار پیدا خواهند کرد.

نکات مهم درباره مهاجرت کاری به سوئد:

- اگر با کارفرمایی صحبت کردید و از شما درخواست مصاحبه شد باید با استفاده از روش های مهاجرت موقت به سوئد بروید برای این کار می توانید درخواست ویزای کاری نمایید در این صورت به شما ۲ سال زمان داده می شود که با کارفرمایان ارتباط بر قرار کرده و کار پیدا کنید. اگر در این دو سال به موفقیت دست پیدا نکردید، می توانید ویزای خود را ۲ سال دیگر نیز تمدید نمایید اما پس از ۴ سال ویزای کاری موقت، قابل تمدید نخواهد بود.

- ویزای کاری به افرادی که قصد تحقیق در دانشگاه ها و موسسات علمی را دارند نیز تعلق می گیرد.

- مهم ترین نکته درباره ی موفقیت مهاجرت کاری اعلام نیاز یک کارفرما در آن کشور به وجود شماست.

- اگر فردی که اقدام به مهاجرت کاری نموده با خانواده ی درجه یک خود مهاجرت کند نیز مشکلی نیست و به خانواده ی او اقامت داده می شود اما هزینه ها تا پیش از پیدا کردن کار متقاضی بر عهده ی خود مهاجران می باشد.

- دانشجویان سوئد بعد از گذراندن یک ترم در این کشور می توانند درخواست اقامت از طریق کار کنند.

- در اولین مرحله ی قبول مهاجرت کاری برای مصاحبه ی فرد با کارفرما ویزای ۳ ماهه برای مهاجر صادر می شود و پس از این مدت باید دوباره ویزا تمدید شود.

- توجه کنید که اداره مهاجرت سوئد در زمینه ی پناهندگان سو استفاده گر بسیار قوی عمل می کند، بنابراین سعی نکنید به اداره ی مهاجرت این کشور دروغ بگویید.

- مهاجرت از طریق کار نکات ریز زیادی دارد برای مثال اعتبار داشتن حداقل ۲ ماهه ی پاسپورت و... که وکلای مهاجرت و سفارت خانه ها این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند و در اینجا مجال پرداختن به این مسائل نمی باشد زیرا با توجه به شرایط افراد تغییر می کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی