مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

سفارت آلمان در تهران، به دلیل فرصت های تحصیلی کم هزینه و تقریبا رایگانی که صدها دانشگاه آلمان در اختیار دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قرار می دهند و همچنین حجم تعاملات اقتصادی، بازرگانی و علمی تهران و برلین، همواره در چند دهه اخیر با شمار زیادی از متقاضیان درخواست روادید دانشجویی، تحصیلی، گردشگری و تجاری مواجه بوده است.

در واقع سفارت آلمان در تهران همچون سفارت ایتالیا، فرانسه، سوئد و برخی از کشورهای آسیایی که مقصد گردشگری و تجارت ایرانیان به شمار می روند، در همه ایام سال با حجم گسترده ای از متقاضیان دریافت روادید کوتاه مدت و بلند مدت مواجه است. به همین خاطر، از چند سال پیش، سیستم اینترنتی اعطای وقت سفارت آلمان راه اندازی شد و اکنون برای ارائه مدارک و مصاحبه با کنسول آلمان در تهران، تنها وقت اینترنتی در دسترس است و وقت های تلفنی و حضوری از دستور کار خارج شده است.

البته توجه داشته باشید که تنها دریافت وقت سفارت آلمان در تهران به منظور تحویل مدارک و انجام مصاحبه حضوری، اینترنتی بوده و کلیه فرآیندهای پرداخت هزینه سفارت و هم چنین تکمیل فرم درخواست روادید و ارائه مدارک مربوطه، به صورت سنتی و غیر اینترنتی انجام می شود. در حالی که همین رویه در سفارت سوئد در تهران،‌ اینترنتی است.

اگر چه سفارت سوئد در تهران برای سهولت متقاضیان روادید این کشور،‌ امکان پرداخت اینترنتی و ارزی هزینه سفارت را فراهم کرده است،‌ اما سفارت آلمان همچنان معادل ریالی مبلغ اپلیکیشن را به صورت چک پول از متقاضیان دریافت می کند و هنوز سیستم پرداخت ریالی یا ارزی را در اختیار هموطنان قرار نداده است.

طبق اعلام سفارت آلمان، روزانه ۲۰۰ درخواست روادید سفر به این کشور از سوی ایرانیان ارائه می شود و کنسول آلمان در خیابان فردوسی تهران در تلاش است تا با افزایش پرسنل و فضای اداری، تسهیلات بیشتری را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

اگر شما هم در ماه های آینده قصد سفر به آلمان به عنوان دانشجو دارید، راهنمای جامعی که در این گفتار ویژه روادید دانشجویی بلند مدت آلمان ارائه شده است را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را بدست آورید.

با ما همراه باشید.

چرا روادید دانشجویی آلمان؟

emb8

شاید برای کسانی که نخستین بار با این گفتار روبرو می شوند، این پرسش مطرح شود که چرا آلمان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، انتخاب خوبی است. باید عرض کنیم که از سال ۲۰۱۱ میلادی، سیستم تحصیل رایگان (tuition free) برای تحصیل اتباع خارج اتحادیه اروپا در سوئد و فنلاند قطع شد و بهشت های تحصیل مجانی ایرانیان در اسکاندیناوی، دیگر مجانی نیست.

به همین خاطر، اکنون تمرکز بخشی از متقاضیان تحصیل رایگان در قاره سبز، به سمت دانشگاه های تقریبا ارزان و بعضا رایگان آلمان و فرانسه هدایت شده و با توجه به افزایش هزینه های ارز در چند سال اخیر، این انتخاب غیر قابل اجتناب است. از طرفی دیگر، صدها دانشگاه آلمان که ۲۵ مورد آن در فهرست ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران قرار گرفته سبب شده تا علاقه دانشجویان ایرانی برای تحصیل و تحقیق در این مراکز علمی معتبر افزایش یابد.

زبان آلمانی به عنوان یکی از زبان های پیشرو در عرصه علم و فناوری و کسب و کار نیز دلیل دیگری است که به واسطه شمار مخاطبان و متکلمانش در سراسر اروپا، دانشجویان را به یادگیری این زبان جهت شوق تحصیل رایگان در دانشگاه های معتبر این کشور، ترغیب می کند.

آلمان از قدیم، مقصد تحصیلی خوبی برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته های فنی و مهندسی از مکانیک تا برق و الکترونیک و انرژی و متالوژی بوده و به همین خاطر، ظرف چند دهه اخیر، تعاملات علمی و صنعتی خوبی بین مراکز علمی و کارآفرینی دو کشور فراهم شده است.

از طرفی، هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان به طور متوسط از برخی از کشورهای پر مخاطب تحصیل و اشتغال در قاره سبز مانند سوئد، نروژ و دانمارک و انگلستان پایین تر است و این فرصت خوبی برای بستر سازی تجربه زندگی دانشجویی فراهم می کند.

به هر حال دریافت روادید دانشجویی، شاید یکی از آسان ترین راه ها برای دریافت روادید بلند مدت از این کشور و همچنین تضمینی برای دریافت روادید باشد. از طرفی، با دریافت روادید دانشجویی آلمان، این فرصت برای دارنده روادید فراهم می شود که بتواند از ۲۵ کشور اروپایی در محدوده مرزهای شنگن به مدت ۹۰ روز دیدن کند.

یعنی شما با در اختیار داشتن روادید دانشجویی آلمان، می توانید در مدتی که روادید آلمان را در اختیار دارید، در هر یک از ۲۵ کشور اروپایی حوزه شنگن، به مدت ۹۰ روز اقامت کنید و اقامت بیشتر، نیازمند دریافت روادید مجزا از کشور مقصد است. مثلا اگر شما قصد دارید به عنوان دانشجوی تبادلی (exchange student) از آلمان به یکی از دانشگاه های ایتالیا یا فرانسه و حتی هلند بروید و مدت اقامت شما یک ترم و بیش از ۳ ماه است، می بایست از سفارت ایتالیا، فرانسه یا هلند در آلمان، درخواست روادید کنید.

بنابراین، برای دریافت روادید دانشجویی تبادلی از یکی از سفارت خانه های اروپایی در آلمان، با در اختیار داشتن روادید این کشور، نیازی به درخواست روادید در تهران نیست و از برلین میتوان اقدام نمود.

باید توجه داشت که با داشتن روادید دانشجویی آلمان، مدت زمان کار معینی در اختیار دانشجویان است و تبدیل کردن روادید دانشجویی به اقامت دائم امکان پذیر نیست و برای دریافت هر گونه خدمات دولتی، می بایست طبق مقررات اقدام شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی