مهاجرت

مهاجرت از ایران

مهاجرت

مهاجرت از ایران

چه کشوری برای مسافرت خوب هست

  • ۰
  • ۰

راهنمای اخذ ویزای کشورها با پاسپورت ایرانی – قاره آسیا

راهنمای سفر

به روزرسانی در ۱۳۹۷/۹/۱۸: شرایط ویزای لائوس به روزرسانی شد و کشور کامبوج اضافه شد.

در ادامه مطلب قبلی که توضیحات اولیه ای در مورد ویزا و انواع اون بود، توی این مطلب میخوام فهرستی از کشورهایی که برای سفر به اون ها نیاز به ویزا نداریم و یا در بدو ورود میتونیم ویزای فرودگاهی دریافت کنیم و در آخر کشورهایی که از نظر من ویزای اونها سخت نیست رو به شما معرفی کنم. اول همه کشورهای دنیا رو توی یک مطلب نوشته بودم ولی تعدادشون خیلی بیشتر از انتظارم شد و مطلب طولانی شد. برای همین تصمیم گرفتم کشورهای هر قاره رو جدا کنم و از قاره آسیا شروع کنم.

همیشه فهرست هایی که توی اینترنت و تلگرام با عنوان کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان معرفی میشد رو می دیدم و ناراحت از اینکه چرا همشون کپی پیست هستند و اشتباه ها توی همشون تکرار میشه. حتی خبرگزاری های بزرگ داخلی و خارجی هم بدون تحقیق این لیست کشورهای بدون ویزا رو با همون اشتباهات واضحش منتشر کرده و می کنند. فهرست زیر هم ممکنه اشتباه داشته باشه ولی سعی کردم با استفاده از منابع انگلیسی تا جایی که میتونم اشتباهاتش رو به صفر برسونم. این کشورها ممکنه هر از گاهی و با مرور زمان تغییر کنه، تلاشم رو می کنم هر تغییری دیدم اینجا اعمال کنم. در آخر هم یک روش یادتون میدم که چطوری بتونید آخرین شرایط نیاز داشتن یا نداشتن ویزا برای یک کشور رو خودتون چک کنید.

کشورهای آسیایی بدون ویزا برای دارندگان پاسپورت ایرانی

۱. مالزی ( Malaysia )

در زمان های نه چندان دور این کشور جنوب شرق آسیا اجازه سفر بدون روادید به مدت ۹۰ روز رو به ایرانی ها میداد. در حال حاضر این زمان کم شده و به ۱۴ روز کاهش پیدا کرده ولی خوب باز هم بهتر از هیچیه 😊 دو هفته برای دیدن کوالالامپور و اطرافش زیاد هم هست ولی اگر قصد دیدن جزیره شرقی رو دارید دو هفته کمه. اگر بدون تور به مالزی سفر می کنید حواستون باشه ماموران مرزی در فرودگاه ممکنه از شما بخواهند نشون بدید که در ازای هر روز اقامت صد دلار امریکا همراه دارید.

یکی از جاذبه های اصلی کوالالامپور به نظر من غذاهای خوشمزه حلال و بسیار ارزون اونجاست. انواع و اقسام میوه های استوایی رو هم که به اون اضافه کنید محشر میشه.

منطقه گنتینگ هایلند در شمال کوالالامپور یک مجموعه معبد زیبا داره که حتی در یک سفر کوتاه هم ارزش وقت گذاشتن و دیدن داره

منطقه گنتینگ هایلند در شمال کوالالامپور یک مجموعه معبد زیبا داره که حتی در یک سفر کوتاه هم ارزش وقت گذاشتن و دیدن داره

۲. لبنان ( Lebanon )

تعریف لبنان و فرهنگ چند ملیتیش رو زیاد شنیدم. خیلی از ایران دور نیست، کشور گرونی نیست و تقریبا برای هر سلیقه ای جاذبه داره، از آثار تاریخی و سواحل مدیترانه گرفته تا اماکن مذهبی و بازارهای سنتی و مدرن و غذاهای خوشمزه. اگر از ایران مستقیم به لبنان سفر کنیم اصلا نیازی به ویزا نداریم. در مورد اینکه اگر از یک کشور دیگه به لبنان سفر کنیم شرایط ویزا چطور میشه نتونستم اطلاعاتی کسب کنم. سفارت لبنان هم جواب تلفن نداد. اما طبق چیزی که یاتا میگه ما ایرانی ها میتونیم در بدو ورود به لبنان با پرداخت ۳۵ دلار یک ویزای ۳۰ روزه دریافت کنیم که تا ۹۰ روز هم قابل تمدید هست. نیاز به گفتن نداره که بهتره به مناطق مرزی سوریه نزدیک نشیم.

۳. کردستان عراق ( Iraq )

ایرانی ها برای سفر به عراق نیاز به ویزا دارند و از قبل هم باید برای این ویزا اقدام کنند ولی منطقه خودمختار کردستان عراق به ایرانی ها اجازه میده با پرداخت مبلغی به مدت ۱۰ روز به شهرهای این منطقه سفرکنند. حواستون باشه وقتی بدون ویزا وارد منطقه کردستان عراق شدید، رفتن به سایر شهرهای عراق غیرقانونیه! برای سایر قسمت های عراق باید قبل از سفر ویزا تهیه کرد که خیلی ساده هست. در کل عراق هیچ منطقه کاملا امنی نداره و برای سفر به اونجا خیلی باید احتیاط کنید.

کشورهای آسیایی با شرایط ویزا در بدو ورود یا ویزای فرودگاهی برای ایرانیان

۱. مالدیو ( Maldives )

این کشور جزیره ای آسیایی در اقیانوس هند به دارندگان پاسپورت ایرانی ویزا در بدو ورود به مدت ۳۰ روز که قابل تمدید تا ۹۰ روز هم هست میده. ویزای مالدیو رایگان هست ولی در صورت نداشتن رزرو هتل باید به ازای هر روز اقامت حداقل ۱۰۰ دلار همراه داشته باشید.

جزایر مالدیو بسیار زیبا و رویایی هست ولی برای دیدن اون مناظری که توی عکس ها و فیلم های مستند می بینید باید پول خیلی زیادی هزینه کنید.

۲. نپال ( Nepal )

این کشور آسیایی بهشت کوهنوردان سراسر دنیاست. واقع شدن بلندترین قله جهان در نپال امتیاز کمی نیست. تابستان بهترین فصل سفر به نپال هست.

ویزای نپال در مرزهای زمینی و هوایی به مدت حداکثر ۹۰ روز برای ایرانی ها صادر میشه. هزینه ویزای ۱۵ روزه ۲۵ دلار، ویزای ۳۰ روزه ۴۰ دلار و ویزای ۹۰ روزه هم ۱۰۰ دلار هست.

۳. سریلانکا ( Sri Lanka )

جزیره سرسبز و تپه ای سریلانکا در جنوب هندوستان که به هند کوچک هم معروفه به دارندگان پاسپورت ایرانی در بدو ورود یک ویزای ۳۰ روزه دو بار ورود به قیمت ۲۰ دلار میده که بعدا میشه این ویزا رو تا ۶ ماه هم تمدید کرد! پروسه دادن ویزا بسیار سریع بود و کمتر از ۵ دقیقه انجام شد. یک سیم کارت مجانی هم دادند 😊

زمانی که ایرلاین های عربی جشنواره تخفیف میذارند میشه بلیط های ارزونی به مقصد کلمبو پیدا کرد و از دیدن طبیعت زیبای این کشور آسیایی لذت برد.

مزارع سرسبز چای در تپه های مرکز جزیره سریلانکا

مزارع سرسبز چای در تپه های مرکز جزیره سریلانکا

۴. سوریه ( Syria )

روی کاغذ با پاسپورت ایرانی میشه در بدو ورود به سورریه یک ویزای ۹۰ روزه دریافت کرد. ولی بعدش چی؟ کشوری که تا قبل از جنگ یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایرانی ها بود متاسفانه الان پایتختش هم امنیت چندانی نداره. ضمن اینکه سفر به سوریه شانس شما رو برای دریافت ویزای کشورهای غربی و اروپایی بسیار بسیار پایین میاره.

۵. تیمور شرقی ( Timor-Leste )

کشور کوچک در جنوب شرق آسیا که سال ها درگیر استقلال از اندونزی و پرتغال بوده و ۱۵ سالی میشه که کاملا مستقل هست برای سواحل مرجانی و جنگل های انبوهش مورد توجه توریست هاست. تیمور شرقی به ایرانی ها ویزای ۳۰ روزه در بدو ورود به قیمت ۳۵ دلار میده که قابل تمدید تا ۹۰ روز هست. داشتن بلیط خروج از کشور و هزینه روزانه ۱۵۰ دلار الزامیه.

۶. ماکائو ( Macau )

ماکائو که به لاس وگاس آسیا هم معروف شده یک کشور نیست و یک قسمت خودمختار کشور چین هست ولی با ویزای چین نمیتونیم وارد ماکائو بشیم. با پرداخت ۱۳ دلار در بدو ورود یک ویزای ۳۰ روزه چندبار ورود یا مولتیپل دریافت می کنیم.

۷. عمان ( Oman )

ایرانی ها فقط وقتی به تکه غربی و جدا شده عمان در تنگه هرمز سفر کنند می تونند ویزا در بدو ورود دریافت کنند. هفته ای یک روز کشتی تندرو از قشم به خصب و برعکس تردد داره.

برای رفتن به سرزمین اصلی عمان و مسقط باید قبل از سفر ویزا تهیه کرد. سفارت عمان ویزا صادر نمیکنه و این کار رو سپرده به دفتر هواپیمایی عمان. دفتر هواپیمایی عمان هم ویزای ۸۰ دلاری عمان رو فقط همراه با بلیط و هتل صادر میکنه. راه بهتر مراجعه به تک آژانس هایی هست که با دریافت مبلغ بیشتر و دریافت ضمانت ویزای عمان رو به شما میدند.

۸. پادشاهی کامبوج (Cambodia)

خوشبختانه از سال ۲۰۱۶ کامبوج ویزای الکترونیک رو شامل حال ایرانی ها هم کرد و از اونجایی که این کشور توی ایران سفارت نداره، کار مسافرهای کامبوج خیلی راحت شد. طبق اطلاعات وبسایت یاتا ایرانی ها در بدو ورود به کامبوج هم میتونند ویزا دریافت کنند و لی من هنوز ایرانی که در بدو ورود به کامبوج ویزا دریافت کرده باشه ندیدم.

برای ویزای الکترونیکی کامبوج باید به وبسایت ویزای الکترونیک کامبوج {{link url=“https://www.evisa.gov.kh" text=“evisa.gov.kh”}} برید و بعد از ساختن اکانت و پر کردن فرم ها مبلغ ۳۶ دلار آنلاین پرداخت کنید. مدت زمان پروسس ویزا ۳ روز کاری هست ولی من افرادی دیدم که بعد از ۴ ساعت ویزاشون آماده شده. باید ویزا رو پرینت بگیرید و موقع ورود به کامبوج همراهتون داشته باشید.

من ویزای کامبوج رو سال ها پیش از سفارت کامبوج در بانکوک گرفتم. سفارت کامبوج درخواست یک نامه تایید من از سفارت ایران در تایلند داشت. متاسفانه سفارت ایران در تایلند هم از این موضوع سو استفاده می کرد و برای دادن اون نامه کذایی ۲۰ دلار از من دریافت کرد!

گزارش های زیادی از اذیت کردن و گیر دادن ماموران مرزی کامبوج به ایرانی ها داشتم، پس حواستون باشه که مدارک سفرتون موقع سفر به کامبوج کامل باشه. دیدن معابد فوق العاده انگکوروات در نزدیک سیم ریپ و فضای دوست داشتنی فنوم پن قطعا ارزش سفر به این کشور رو داره.

کشورهای آسیایی که ویزای اون ها سخت و پیچیده نیست

۱. امارات متحده عربی ( United Arab Emirates )

سفارت امارات ویزا صادر نمیکنه و ویزای کشور امارات رو باید از آژانس های متعددی که این کار رو انجام میدهند دریافت کرد. ویزایی که معمولا ایرانی ها دریافت می کنند ۱۴ روزه هست و قیمتش حدود ۲۵۰ درهم هست (آژانس های مسافرتی مختلف قیمت های مختلفی دارند).

پنهان نمی کنم که سفرم به دبی رو دوست نداشتم. شاید این عکس غمگین هم نشونه ای از حس من به دبی باشه

پنهان نمی کنم که سفرم به دبی رو دوست نداشتم. شاید این عکس غمگین هم نشونه ای از حس من به دبی باشه

۲. تاجیکستان ( Tajikistan )

شنیدن فارسی با لهجه شیرین در یک کشور خارجی بسیار لذت بخش خواهد بود. ویزای تاجیکستان رو میشه با مراجعه به سفارت تاجیکستان در تهران و یا از طریق آژانس ها دریافت کرد. ولی راه ساده تر استفاده از سایت www.evisa.tj و دریافت ویزای الکترونیکی با پرداخت ۵۰ دلار هست. ویزای الکترونیکی تاجیکستان ۹۰ روز اعتبار داره که در این مدت میشه ۴۵ روز در تاجیکستان اقامت داشت.

۳. تایلند ( Thailand )

خوشبختانه این کشور زیبای جنوب شرقی آسیا توی ایران سفارت داره و گرفتن ویزاش بسیار ساده هست. از نظر من جزایر جنوب تایلند تکه ای از بهشته که از بالا روی زمین افتاده. می تونید به سایت سفارت تایلند مراجعه کنید یا از طریق آژانس ها برای ویزا اقدام کنید.

هر چقدر از زیبایی های جزایر تایلند بگم کم گفتم. اسم این جزیره یادم نیست ولی جایی نزدیک فی فی بود

هر چقدر از زیبایی های جزایر تایلند بگم کم گفتم. اسم این جزیره یادم نیست ولی جایی نزدیک فی فی بود

۴. افغانستان ( Afghanistan )

سفارت افغانستان در تهران برای ویزای ۳۰ روزه ۸۰ یورو دریافت میکنه. اگر از طریق آژانس اقدام کنید کمی بیشتر باید پرداخت کنید.

۵. ازبکستان ( Uzbekistan )

قرار گرفتن دو شهر سمرقند و بخارا در محدوده جغرافیایی ازبکستان کافیه که بار سفر به این کشور بسته بشه. سفارت ازبکستان در تهران برای یک ویزای ۳۰ روزه ۶۰ دلار دریافت میکنه.

۶. اندونزی ( Indonesia )

این کشور زیبای جنوب شرق آسیا تا چند سال پیش به دارندگان پاسپورت ایرانی در بدو ورود ویزا میداد ولی به دلیل استفاده هموطنانمون از این کشور برای مهاجرت غیرقانونی به استرالیا، الان دیگه باید قبل از سفر ویزای اندونزی رو تهیه کرد. اخذ ویزای این کشور سخت نیست و میشه از طریق سفارت اندونزی در تهران اقدام کرد.

مزارع سرسبز و پلکانی برنج یکی از زیبایی های جزیره بالی اندونزی هست

مزارع سرسبز و پلکانی برنج یکی از زیبایی های جزیره بالی اندونزی هست

۷. پاکستان ( Pakistan )

همسایه شرقی ما که برای ایرانی ها خیلی امن نیست. به نظر نمیرسه ویزای پاکستان سخت باشه و بهتره سری به وبسایت سفارت پاکستان بزنید. اخیرا یکی از جهانگردهای ایرانی به اسم پیمان سفری به پاکستان داشته که من شجاعتش رو تحسین می کنم.

۸. فیلیپین ( Philippines )

کشوری متشکل از ۷۰۰۰ جزیره در اقیانوس آرام که خوشبختانه در ایران سفارت داره و هزینه ویزا در صورتی که خودتون مستقیم از طریق سفارت فیلیپین اقدام کنید ۵۰ دلار هست. تنها نکته منفی ویزای فیلیپین اجباری بودن حضور در سفارت برای مصاحبه هست.

۹. چین ( China )

کشور چین با فرهنگ باستانی و آثار معمار زیبا برای دادن ویزا به ایرانی ها مشکلی نداره. مفصل راجع به ویزای چین در مطلب چین : ویزا، راهنمای سفر و هزینه ها نوشتم. میتونید به وبسایت سفارت چین هم مراجعه کنید ولی دردسر زیاد داره.

کشور چین با مردمانی مهمان نواز به همه جهانگردها خوش آمد میگه

کشور چین با مردمانی مهمان نواز به همه جهانگردها خوش آمد میگه

۱۰. قرقیزستان ( Kyrgyzstan )

نتونستم با سفارت قرقیزستان تماس بگیرم ولی آژانس ها ویزای قرقیزستان رو به راحتی برای ایرانی ها دریافت می کنند.

۱۱. ویتنام ( Vietnam )

کشور ۹۰ میلیون نفری ویتنام یکی دیگه از کشورهای زیبای جنوب شرق آسیاست. چند سال پیش که در اون منطقه بودم خیلی برای ویزا اذیت کردند و من قیدش رو زدم. الان سفارت ویتنام توی تهران برخورد خوبی داره و با ارائه مدارک معمولی میشه ویزا گرفت.

۱۲. هند ( India )

کشور هفتاد و دو ملت که دیدنش ماه ها و شاید سال ها زمان ببره به ایرانی ها ویزای ۳۰ روزه به قیمت ۱۵۰ هزار تومان میده. تنها مشکلی که داره اینه که باید برای ویزای هند انگشت نگاری کرد. با مراجعه مستقیم به وبسایت سفارت هند در تهران اطلاعات تکمیلی رو میتونید دریافت کنید. اگر از طریق آژانس برای ویزای هند اقدام کنید کمی بیشتر باید پرداخت کنید.

قایق های خانه ای در منطقه کرالا جنوب هند خیلی طرفدار داره

قایق های خانه ای در منطقه کرالا جنوب هند خیلی طرفدار داره

۱۳. سنگاپور ( Singapore )

سنگاپور توی ایران سفارت نداره ولی خیلی از آژانس های مسافرتی به راحتی ویزای سنگاپور رو برای شما دریافت می کنند.

شب های سنگاپور که یکی از مدرن ترین شهرهای دنیاست خیلی دوست داشتنیه. ویزای سنگاپور جزو ساده ترین ویزاهایی بوده که گرفتم

شب های سنگاپور که یکی از مدرن ترین شهرهای دنیاست خیلی دوست داشتنیه. ویزای سنگاپور جزو ساده ترین ویزاهایی بوده که گرفتم

۱۴. بنگلادش ( Bangladesh )

کشور سرسبز، پر رودخانه و ۱۵۰ میلیونی بنگلادش در شرق هند که زمانی جزوی از کشور پاکستان بود توی ایران سفارت داره و در صورت داشتن دعوتنامه از یک بنگلادشی به راحتی ویزا میده. اگر بدون دعوتنامه برای ویزای بنگلادش اقدام کنید سختگیری خیلی زیادی دارند. سفارت بنگلادش در تهران به آدرس یوسف آباد، خیابان ۶۴ غربی، کوچه یکم، شماره ۷ و تلفن ۸۸۶۰۱۷۸۱ خیلی خوب به سوالات پاسخ میده. هزینه ویزای بنگلادش ۹۵۰۰۰ تومان هست.

۱۵. برونئی ( Brunei )

کشور پادشاهی کوچک و جزیره ای برونئی در نزدیکی مالزی به خاطر سواحل زیباش و جنگل های بارانی مورد توجه توریست هاست. سفارت برونئی در تهران به آدرس خیابان آفریقا، بلوار مینا، شماره ۷ برای ایرانی ها در ازای ۱۶ دلار ویزای توریستی دو هفته ای صادر میکنه. تنها نکته منفی که داره زمان طولانی پروسه ویزا هست که حداقل یک ماه کاری زمان میبره! قبل از مراجعه حضوری باید تلفنی با منشی خوش اخلاق سفارت هماهنگ کنید: ۸۸۷۹۷۹۴۶

۱۶. لائوس ( Laos )

جمهوری خلق لائوس در شمال تایلند با طبیعت سرسبز، رودخانه عظیم مکانگ و هزاران معبد بودایی زیبا تا همین سال قبل به ایرانی ها با یک ویزای ۳۰ روزه بدو ورود خوش آمد میگفت. فقط باید رزرو هتل برای شب اول و یک قطعه عکس داشتیم. اما متاسفانه کشور لائوس از سال ۲۰۱۸ قوانینش رو تغییر داده و دیگه به ایرانی ها ویزای توریستی در بدو ورود نمیده و باید به سفارت لائوس در کشوری غیر از ایران (در ایران سفارت نداره) مراجعه کرد و ویزای لائوس رو دریافت کرد.

با اینکه زمان سفر من قانون ویزای بدو ورود همچنان پابرجا بود ولی چون دریافت ویزای لائوس خیلی ساده بود من ترجیح دادم قبل سفر اقدام کنم، به سفارتش در بانکوک رفتم و با پرداخت ۲۰ دلار به علاوه یک قطعه عکس در عرض ۱ ساعت ویزای ۶۰ روزه لائوس من آماده شد. اگر گذرتون به شمال تایلند افتاد حتما چند روزی هم به لائوس برید.

لائوس تا دلتون بخواد معبد دوست داشتنی داره

لائوس تا دلتون بخواد معبد دوست داشتنی داره

بهترین روش چک کردن شرایط ویزا برای یک کشور

نیومدن اسم سایر کشورهای آسیایی در لیست بالا سه تا علت داره: یا مثل اردن توی ایران سفارت دارند ولی خیلی راحت اعلام می کنند به ایرانی ها ویزای توریستی نمی دهند یا مثل ژاپن و کره جنوبی توی ایران سفارت دارند ولی پروسه ویزاشون راحت نیست، یا مثل بوتان و میانمار توی ایران سفارت ندارند و باید برای ویزاشون از طریق کشور ثالث اقدام کرد و این کار رو سخت میکنه.

خوب همونطور که میبینید از میان حدود ۴۶ تا کشور آسیایی اوضاعمون اونقدرها هم بد نیست. درست که آزادی حرکت دارندگان پاسپورت های غربی رو نداریم ولی گزینه های شدنی برامون بسیاره. امیدوارم این فهرست با تلاش مسوولان دیپلماسی کشور و تغییر رفتار مسافرهای ایرانی روز به روز بیشتر بشه.

اگر قصد دارید خودتون اطلاعات به روز از ویزا و ملزومات پزشکی کشوری که قصد سفر دارید به دست بیارید، وبسایت یاتا ( IATA ) یا همون انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، بهترینه که قاعدتا هرچند ساعت باید اطلاعاتش به روز رسانی بشه. فقط کافیه به قسمت پاسپورت و ویزای سایت یاتا برید، مقصدتون، اطلاعات پاسپورت و یک سری مشخصات دیگه رو وارد کنید و اون بهتون میگه برای سفر به ویزا نیاز دارید یا در فرودگاه میتونید اون رو دریافت کنید یا نه.

با پر کردن اطلاعات این فرم آنلاین میتونید از شرایط ویزا برای کشور مقصد مطلع بشید

با پر کردن اطلاعات این فرم آنلاین میتونید از شرایط ویزا برای کشور مقصد مطلع بشید

  • ۹۸/۰۷/۲۸
  • غلام مهاجری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی